Raben stapeln mit Schnabelgrün – Magiczny kruk

Raben stapeln mit Schabel grün to fantastyczna gra dla dzieci z niemieckiego wydawnictwa Drei Hasen in der Abendsonne. Jest w niej wszystko to co uwielbiam w grach dla dzieci. Solidne i duże drewniane elementy, przykuwające uwagę nie tylko dzieci w wieku przedszkolnym, interesująca oprawa graficzna, wciągająca opowieść zawarta w instrukcji i coś co spotkała w wielu grach dla dzieci w Niemczech – opis różnych zasad dla określonego przedziału wiekowego. Dzięki temu zakupiona gra rośnie z dzieckiem i służy przez długie lata. Nie mówiąc już o solidności niemieckich drewnianych wydań, mnie znanych przede wszystkim z gier Haby, które spokojnie dotrwają do czasów, gdy moje wnuki będą na świecie.

Magiczny kruk zachwycił domowników, znajomych i dzieci w przedszkolu. A ja się zachwyciłam przede wszystkim dlatego, że jednym pudłem z grą mogłam zadowolić różne grupy wiekowe w przedszkolu, bardzo różniące się umiejętnościami manualnymi i intelektualnymi. Zresztą sama się świetnie przy tej grze bawiłam.

Gra składa się z drewnianych elementów: kostki z kolorami na ściankach, 7 drewnianych kruków, 6 dysków w różnych kolorach, podobnie 6 gwiazdek z 4 i 5 ramionami. Do tego instrukcja w kilku językach, zawierająca historię powstania tej gry (warto przeczytać o tym jak Magiczny kruk tę grę wyczarował), 4 warianty gry i mnóstwo przykładów budowy. Można więc zagrać w:

Wieża kolorów: dla 2-4 graczy od 3 roku życia

Ta wersja uczy dzieci rozpoznawania i nazywania kolorów oraz ćwiczy zdolności manualne poprzez budowanie wysokiej wieży. Ten ostatni element zabawy bywa bardzo trudny, a z wcześniejszymi też bywają kłopoty. Nie mówiąc o samym sposobie rzucania kością. W grze korzysta się tylko z dysków i gwiazdek. Dzieci kolejno rzucają kostką i układają na kształt wieży element zgodny co do koloru z uzyskanym wynikiem na kości. W przypadku, gdy nie ma już elementu w danym kolorze, dziecko może rzucić jeszcze 2 razy pod rząd. Po czym przekazuje kość następnej osobie. Jeśli wszystkie elementy zostaną dołożone do wieży i ona się nie przewróci, dzieci zwyciężają.

Wieża z 6 kolorów: dla 2-3 graczy od 3 roku życia

Wariant korzysta z tych samych elementów co poprzedni. Kruki należy położyć na stole jako straż honorową. Dziecko rzuca kością, a po rzucie układa element w odpowiednim kolorze przed sobą. Każde dziecko ma za zadanie wybudować wieżę złożoną 6 różnych kolorów. Jeśli po rzucie okaże się, że dziecko ma już dany kolor w swojej wieży, wtedy może powtórzyć rzut 2 krotnie, po czym kolejka przechodzi na następnego gracza. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze wybuduje właściwą wieżę i na koniec uda mu się wyrzucić zielony kolor na kości, dzięki któremu będzie mogło położyć na szczyt wieży 1 kruka. Ta wersja rozwija umiejętności manualne i intelektualne.

Tęczowa wieża: dla 2-3 graczy od 4 roku życia

W tej grze uczestniczą wszystkie elementy, a zwycięża osoba, która jako pierwsza zdobędzie 3 kruki. Dziecko w swojej turze może rzucić kością maksymalnie 3 razy. Za każdym razem może wziąć kolorowy element z puli ogólnej pod warunkiem, że pasuje do ściśle określonego wzorca i ułożyć go na kształt wieży. Za ukończenie wieży dziecko otrzymuje kruka, po czym próbuje wybudować 2 kolejne wieże. Cała zabawa w tej wersji polega właśnie na dopasowaniu do wzorca, czyli uzyskaniu odpowiedniej sekwencji kolorów. Popatrzcie na rysunek poniżej. Jeśli dziecko zacznie od niebieskiego koloru to następne kolory są takie: różowy, czerwony, pomarańczowy itd. lub idąc w drugą stronę zielony, żółty, pomarańczowy itd. Jeśli dziecko zacznie od żółtego koloru, to zależnie od obranego kierunku, następny powinien być zielony lub pomarańczowy kolor. Dla dzieci to wielkie wyzwanie.

Rabelino-Stapelino: dla 1-4 dzieci, od 4 roku życia

W grze uczestniczą wszystkie elementy, które układa się na środku stołu. Pierwszy gracz z zamkniętymi oczami wybiera 1-4 elementów, które układa obok siebie na środku stołu, w pozycji horyzontalnej (węższą częścią). Stanowią one fundament konstrukcji i żaden inny element nie może dotykać podłoża. Kolejny gracz rzuca kością i układa na fundamencie element w kolorze wskazanym przez kość, również horyzontalnie. Można przy tym używać obu rąk. Jeśli na kości wypadnie kolor, który jest na kruku (zielony,  żółty, czerwony) to gracz może albo wziąć kolejny element w tym kolorze, albo położyć kruka. Gdy na stole nie ma już elementu w danym kolorze, to gracz traci kolejkę. Jeśli w jakimkolwiek momencie wieża się rozpadnie, gracze przegrywają, wygrywają gdy wykorzystają wszystkie elementy i wieża nie rozpadnie się.

Dowolna zabawa: w każdym wieku

To wariant sugerowany i mówi, że można w dowolny sposób bawić się elementami gry. Wszystkim zawsze pokazuję ostatnie strony instrukcji, na których są pokazane różne konstrukcje wykonane z elementów gry. Zabawa jest świetna i często dorośli denerwują się, że czegoś nie potrafią ułożyć, by było stabilne. Zresztą popatrzcie sami na te fantastyczne konstrukcje w galerii na końcu recenzji. Prezentuję ich zaledwie kilka.

Podsumowanie:

Dzieci w każdym wieku (my dorośli też jesteśmy dziećmi) uwielbiają bawić się drewnianymi elementami. Uwielbiają gry manualne. Uwielbiają solidnie wykonane gry. Magiczny kruk bardzo rozwija i daje przy tym mnóstwo zabawy. Dobrze, że mam dziecko i mogę poznawać tak fantastyczne gry. Zdaję sobie sprawę, że gry z drewnianymi elementami na polską kieszeń sporo kosztują, ale inwestycja na lata jest bardzo opłacalna. Polecam śmiało już od 3 roku życia (a nawet wcześniej, pod nadzorem dorosłych) i na cały okres przedszkolny, a nawet wczesnoszkolny. Również dla dzieci i osób niepełnosprawnych. Również do przedszkoli. Tej gry nie ma jeszcze w Polsce, ale wystarczy poprosić o ściągnięcie jej do Polski przez Wasz ulubiony sklep z grami planszowymi. Choćby planszomania.pl ma taką możliwość, wystarczy kliknąć w ten link.

Polecam!