Metropolia – Remont

Ferie w Małopolsce właśnie się skończyły. Miałam 2 tygodnie urlopu, który spędziłam pod znakiem gier planszowych. Zagrałam w nowe tytuły, zagrałam w starsze, kilka gier odświeżyłam dodatkami do nich. Jedną z takich gier była Metropolia. W wersji remontowej.

Gra w wersji podstawowej zauroczyła młodzież, z którą grałam. Choć też dało się zauważyć miny rozczarowania. Rozczarowania typu „Co? Już koniec? Ale jak to?”. Pocieszeniem była kolejna rozgrywka, a potem następna już z dodatkiem Remont. Gra w wersji podstawowej zajmuje sporo miejsca na stole, z dodatkiem, jakimkolwiek, robi się coraz ciaśniej. Zresztą widać to na jednym ze zdjęć w galerii.

Dodatek Remont nie zmienia mechaniki, ale wprowadza kolejne karty o różnorodnym działaniu. Nie wszystkie mi się podobają i nie ma żadnych przeszkód, by odrzucić je z gry. Mam na myśli karty o nazwie Parlament (przynosi straty finansowe) i Centrala IT (bezzwrotne deponowanie pieniędzy, które ma sens, jeśli inni gracze deponują).

Karty, tak jak w wersji podstawowej, można podzielić na 4 grupy, każda przynosząca dochód w inny sposób: wszystkim posiadaczom (niebieskie), graczowi aktywnemu (zielone), od wszystkich graczy (fioletowe), od gracza rzucającego kostką (czerwone). Koszt kart jest w większości przypadków niewielki, jest sporo kart za 0 monet, a najwyższy to 7 monet. Aktywacja 9 rodzajów kart wymaga rzutu 2 kośćmi, 5 rodzajów wymaga tylko 1, tak też warto szybko wybudować Dworzec kolejowy. Z ciekawszych działań kart:

  • wynagrodzenie za wybudowane 0-1 nieruchomości specjalne, choć początkowo wydaje się to działaniem krótkoterminowym, to jednak w połączeniu z inna kartą, jest bardzo przydatne;
  • wspomniana karta pozwala obniżyć liczbę wybudowanych nieruchomości specjalnych (obraca się na stronę w budowie);
  • można oddać innemu graczowi wybraną kartę, jest to ciekawa forma interakcji, szczególnie wtedy, gdy oddajemy komuś Parlament;
  • pobór pieniędzy od gracza przodującego w budowaniu nieruchomości specjalnych (od 2, 3 nieruchomości);
  • remontowanie nieruchomości czyli dezaktywacja określonych kart przez wszystkich graczy, aktywacja karty może znacznie odwlec się w czasie;
  • równy podział pieniędzy między graczami.

W tym dodatku jest dostępna również karta Centrum gier, niedostępna w innych wydaniach Remontu, pozwalająca na zastąpienie tej właśnie karty dowolną inną. Karta ta jest przechodnia, czyli po aktywacji wraca do puli dostępnych dla graczy kart.

Dodatek ten nie jest koniecznością, ale więcej kart, to więcej możliwości i nieoczywistych decyzji. Lepiej mieć, tym bardziej, że cena jest niewygórowana. Dodatek zmieści się bez trudu w pudełku z grą. Tylko kupując trzeba pamiętać, że instrukcja dostępna jest na stronie wydawcy, a nie w pudełeczku.