Sawanna

„Mama, tył planszy pasuje do naszej ściany. Mogę przylepić taśmą?”. Grafika Sawanny jest rewelacyjna, więc niewiele brakowało bym się zgodziła ;-). Zachwyca nie tylko wierzch pudełka, ale też wszystkie elementy. Do tego świetna jakość wydania z atrakcyjnymi lakierowany fragmentami elementów gry. Każde dziecko się zachwyci, każdy rodzic bez sprzeciwu sięgnie po coś tak przykuwającego wzrok.

Pierwsze wrażenie często bywa mylne. W tym przypadku bądźcie jednak spokojni. Jest naprawdę bardzo dobrze. Sawanna jest grą rodzinną. Choć na pudełku widnieje napis, że jest to gra dla dzieci od 6 lat, to liczba decyzji do podjęcia w ramach prostej mechaniki, skłania mnie do polecenia jej dzieciom troszkę starszym i młodzieży oraz całym rodzinom. Moja 6latka poradziła sobie z mechaniką, ale podejmowanie decyzji zajmowało jej bardzo dużo czasu i wymagało często pomocy kogoś starszego. Mimo tego, gra bardzo jej się spodobała i co ważne, będzie nam towarzyszyć jeszcze długie lata.

Zasady

Na bazie tych samych elementów, gra zawiera 3 wersje zasad: podstawowe, zaawansowane i łączące wcześniejsze. Wszystkie sprawdziły się bardzo dobrze. Celem graczy jest jak najszybsze doprowadzenie 2 własnych zwierząt do wodopoju. Każdy gracz posiada 5 zwierząt, którym przypisano 2 wartości liczbowe z zakresu 1-5, oraz cechę specjalną (wykorzystywaną w wariancie zaawansowanym). W swojej turze gracz rzuca 6 kostkami i przypisuje efekt rzutu do 1 wybranego zwierzątka. Na płytce zwierzątka może znaleźć się minimum 1 kostka, często znacznie więcej. Każda przypisana kostka pozwala na przesunięcie zwierzątka o 1 pole w kierunku wodopoju, stąd wybór zwierzątka i wybór kostek do niego pasujących jest bardzo ważnym elementem wyścigu. Po pierwszym rzucie gracz podejmuje decyzję czy rzuca niewykorzystanymi kostkami, by poruszyć kolejne swoje zwierzątko, czy pasuje. Jeśli po kolejnym rzucie nie będzie w stanie przypisać żadnej kostki do płytek to traci kolejkę, bez możliwości poruszenia tym, co już oznaczył kostkami. Ten element mechaniki to tzw. press your luck. Dzieci nie potrafią jeszcze szacować ryzyka, ale bez problemu radzą sobie z utratą kolejki.

Wyścig do wodopoju odbywa się na planszy, po torach, których liczba zależna jest od liczby graczy. Bardzo dobre ograniczenie, bo odczuwa się ciasnotę na planszy. Dzięki temu zawsze coś ciekawego się dzieje. Wybór toru też ma znaczenie przy wprowadzaniu zwierzątka na planszę. Tym pierwszym ruchem często można przyblokować zwierzątko przeciwnika. Na 1 polu mogą znajdować się maksymalnie 2 zwierzątka, ale tylko to z wierzchu może się poruszyć. Gracz może pozbyć się takiego intruza kładąc na niego kostkę(i) z wartością 6 i od razu przesuwając o odpowiednią liczbę pól. Chcą położyć kostkę z 6 (dotyczy to też innych wartości) trzeba pamiętać, że jeśli zwierzątko nie może wykonać ruchu zgodnie z zasadami, to kości nie można przypisać do danego zwierzątka.

W wersji zaawansowanej zwierzątka dodatkowo korzystają z cech im przypisanych. Mogą więc straszyć zwierzęta (lew), przeskakiwać pary na tym samym polu (antylopa), zmieniać tor ruchu (zebra), szybciej osiągać wodopój (żyrafa), blokować pole (słoń). Bardzo ciekawe urozmaicenie, ale sprawdzające się dopiero od 3 graczy. Kilka rozgrywek w tę właśnie wersję pokazało mi, że w 2 osoby mało się dzieje (wykorzystywanie cech zwierząt jest rzadkie), gra jest bardziej spokojna i czasem zbyt krótka, pozostawia po sobie niedosyt. Za to im więcej graczy, tym lepiej. Duża ciasnota i tłum zwierząt na wybiegu wzmaga emocje.

Podsumowanie

Sawanna to gra z prostą mechaniką, ale sporą decyzyjnością jak na obecność turlanych kostek. Piękne wykonanie dodatkowo sprzyja pozytywnemu odbiorowi tej gry. Zasady są przedstawione jasno i klarownie, z czytaniem reguł nikt nie będzie miał kłopotów. Proste zasady sprzyjają szybkiemu rozpoczęciu gry, co jest z mojego doświadczenia bardzo ważne dla graczy casualowych. Czas poświęcony na tę grę przez dzieci i młodzież to naprawdę dobrze wykorzystany czas. Dla dzieciaków z klas początkowego nauczania przyda się również ta gra jako zachęta do zabaw z liczbami. W końcu niedawno pisałam, że matematyka to królowa nauk. Sawanna to dar dla królowej.

Gra bardzo się nam spodobała. Jeśli macie dzieci, lubicie spędzać ze sobą czas, to koniecznie wypróbujcie Sawannę!

Link BGG