Wesoła Farma

Co najbardziej podoba ci się w Wesołej Farmie?

  • Długie jak gąsienice zwierzęta (7-latka)
  • Sadzenie, zbieranie i karmienie (10-latek)
  • Zarządzanie gospodarstwem (13-latka)
  • Brak nudy w grze dla dzieci (30-latka)

A co mnie się podoba? Wszystko. Przesadzam? Nie.

Już po pierwszej rozgrywce wiedziałam, że Wesoła Farma jest świetną grą rodzinną. Ciekawa i życiowa tematyka, zawoalowany element edukacyjny, rozgrywka angażująca od początku do końca, konieczność planowania (choć raczej krótkoterminowego) i myślenia, ograniczona losowość, wiele możliwych akcji do wyboru. Do tego przyjemna oprawa graficzna i wesoły sposób pokazania rozrostu wykarmionych zwierząt.

Gra opiera się na kilku elementach: planszach graczy pełniących funkcję porządkową (na stodole układa się zgromadzone zasoby; przy 3 grządkach, obrazujących zmiany pór roku, hodowane rośliny), monetach i kartach: 4 gatunków zwierząt i 4 gatunków roślin. Bez planszy, bez kostki – wielu to zaskoczy. Wiadomo, że nie rodzinę intensywnie grającą w planszówki, ale wszystkie inne osoby, dla których tego typu eurogra jest nowością.

Gra przeznaczona jest dla dzieci od 8 roku życia. Choć mechanika jest bardzo prosta, to dzieciom trudność sprawia duża liczba wyborów jakie musi się podjąć. Młodsze dzieci graczy, obyte z planszówkami, poradzą sobie z tą grą bez problemu. Pozostałe dzieciaki lepiej zachęcać do gry zgodnie z sugerowanym wiekiem lub postawić na naukę przez obserwację. Dorośli grają z dzieckiem wspierającym ich w rozgrywce i proszą o wykonanie jakiejś akcji, a do tego głośno myślą nad dokonanym wyborem. 2-3 rozgrywki i dzieci powinny złapać zasady, choć nie każde jeszcze będzie zdolne do samodzielnego planowania. Warto jednak spróbować i razem grać. Pamiętajcie też o jednym – mimo, że to gra dla dzieci, dorośli nie będą się nudzić.

Zasady

Wesoła Farma to bardzo prosta eurogra, w której produkuje się i zużywa zasoby w celu zdobycia punktów zwycięstwa. Na początku gry, każdy gracz otrzymuje 4 nienakarmione zwierzęta, 2 karty roślin i 2 monety o wartości 1. Są to zasoby początkowe, które gracze muszą przekuć na sprawnie działającą farmę, ze szczęśliwymi zwierzętami i bogatymi plonami.

W swojej turze gracz losowo dobiera kartę Rośliny, pilnuje rozrostu upraw poprzez ich przesunięcie na torze czasu (wiosna-lato-jesień), a następnie wybiera 2 różne akcje z 6 możliwych. Są to:

  • Zakup roślin – można kupić maksymalnie 3 karty z Targu (6 odsłoniętych kart roślin), każda kosztuję 1 monetę.
  • Sadzenie roślin – można zasadzić 2 różne lub 3 te same rośliny (z ręki gracza) przy polu wiosny.
  • Zbiory – można zebrać wszystkie rośliny tylko z pola jesień lub pola lato jeśli są to marchewka i koniczyna, zebrane rośliny umieszcza się w stodole, która mieści maksymalnie 6 kart. Rośliny niezebrane jesienią są odrzucane w następnej turze na stos kart odrzuconych, podobnie dzieje się z roślinami, które nie zmieszczą się w stodole.
  • Karmienie zwierząt – chcąc nakarmić zwierzę należy kupić kartę Karmienia (z jego tułowiem), płacąc ściśle określoną liczbę i rodzaj roślin pobranych ze stodoły (a nie z ręki – to są nasiona). W turze można kupić kilka kart zwierząt jeśli tylko gracz posiada odpowiednie zasoby.
  • Sprzedaż nadwyżki plonów – za sprzedaż dowolnej karty/kart ze stodoły gracz otrzymuje monety zgodnie z wartością wskazaną na sprzedawanej karcie.
  • Pobranie 1 monety z banku.

Gra kończy się gdy nie można już dopełnić do 5 toru z kartami Karmienia, a gracze dogrywają ostatnią turę. Na koniec gry podliczane są punkty zwycięstwa za wykarmione zwierzęta i odejmowane punkty (-3) za każde nienakarmione zwierzę.

Wrażenia

Wesoła Farma to szybka, dynamiczna, emocjonująca, w dodatku z myśleniem i planowaniem gra. Współgracze chwalili sobie prostotę zasad i niebanalność rozgrywki. Dorośli chwalili tematykę i pośrednią naukę płynącą z gry: opieka nad zwierzętami, konieczna praca do ich utrzymania, odpowiedzialność, zarządzanie pieniędzmi. Wprowadzenie ograniczeń w tej grze daje w kość młodym graczom i zmusza do myślenia. Zaś dynamika napędzana jest czyhającą konkurencją na karty Karmienia – to też moment, który wykazuje znamiona negatywnej interakcji, bo jeśli ktoś wykupi kilka kart Karmienia tego samego zwierzątka, to zabraknie dla innego gracza i straci on punkty. Losowość jest na dość przyzwoitym poziomie – występuje w postaci dociąganych kart, ale najważniejsze, że nie rządzi całą grą. Gra sprawdza się w każdym składzie osobowym, więc bez obaw zagracie w 2, 3 i 4 osoby.

Znajomym dzieciom, młodzieży, dorosłym, rodzinie, mnie bardzo ta gra przypadła do gustu. Po każdej rozgrywce pozostaje niedosyt i chce się zagrać jeszcze raz. Polecam!

 

 

Link BGG