Hexx

Mimo, że już jestem stanowczo za duża na układanki, to są takie, które potrafią mnie mocno wciągnąć. W grach-pasjansach często okazuje się, że jeden element mechaniki potrafi z prostej gry stworzyć tytuł na tyle grywalny, że chce się do niego wracać. Taki jest właśnie Hexx – prosty i wciągający.

Hexx to nic innego jak układanka. Są tu więc elementy, które w jakiś sposób trzeba do siebie dopasować. Elementami tymi są cieniutkie sześciokątne kafelki. Ta figura geometryczna daje sporo możliwości. W dodatku każdy kafelek podzielony został na 6 trójkątów równobocznych. Trójkąty są w 4 kolorach: białym, żółtym, czerwonym i niebieskim, co po złożeniu w całość daje mnóstwo kombinacji kolorystycznych na każdym heksie. To właśnie jest najważniejszy element, który wraz z losowym doborem 15 (13 w grze 5-osobowej) kafelków na gracza, wpływa na ogromną regrywalność tytułu.

Na początku gry, rozkłada się na stole w określony sposób 7 losowo dobranych kafelków, tworząc pole gry. Zadaniem graczy jest jak najszybsze pozbycie się posiadanych kafelków, poprzez dokładanie ich do pola gry. Zasada dokładania jest bardzo prosta:

  • dołożony kafelek musi stykać się co najmniej 2 bokami z leżącymi na stole kafelkami,
  • dokładany kafelek musi pasować kolorystycznie do stykających się boków.

2 pasujące boki pozwalają na wyłożenie kolejnego kafelka z wierzchu zakrytego stosu gracza. Jeśli graczowi uda się wpasować heks 3 bokami to 2 swoje kafelki może przekazać innym wybranym graczom (przy 4 pasujących bokach przekazuje 4 heksy, przy 5 bokach 6 heksów, przy 6 pasujących bokach – wygrywa rundę).

Kafelki wykładane są przez wszystkich graczy jednocześnie. Ten element mechaniki sprawia, że gra jest niezwykle emocjonująca i chce się do gry powracać. Nie dość, że trzeba być spostrzegawczym, to jeszcze szybkim. Pole gry obserwują wszyscy jednocześnie i sekundowe opóźnienie może sprawić, że daną pozycję na polu gry zapełni przeciwnik. W takiej chwili albo trzeba czekać na następny dobry układ heksów, albo odłożyć kafelek zakryty obok swojego stosu kafelków. Z racji niesamowicie szybko płynącego czasu lepiej szybko odłożyć, by móc do niego wrócić w innym momencie gry.

Gracz, który pozbędzie się wszystkich swoich kafelków lub dopasuje kafelek 6 bokami jednocześnie wygrywa rundę. Kafelki zbiera się ze stołu, tasuje i rozpoczyna kolejną rundę. Gra jest tak elastyczna, że można rozegrać dowolną liczbę rund. Dla wygody, mijające rundy oznacza się poprzez wrzucenie do pudełka tekturowego znacznika. Po każdej rundzie zapisuje się liczbą heksów, które gracze nie dołożyli do pola gry. Grę wygrywa osoba z najmniejszą liczbą punktów ujemnych.

Mała, prosta gra, ale bardzo emocjonująca. Grając z dzieckiem trzeba zwolnić tempo, by miało satysfakcję z gry. Grając ze starszymi nie ma litości. Każdy się spieszy, niekoniecznie by wygrać rundę, ale przede wszystkim by mieć jak najmniej ujemnych punktów. Co ciekawe można w grę zagrać solo, starając się wyłożyć jak najwięcej  heksów. Emocji jednak nie ma w tym żadnych, choć satysfakcja gwarantowana po ciężkim dniu pracy. Grając w 2-5 osób jest mnóstwo emocji, choć im więcej graczy, czyli im więcej głów do myślenia, par oczu do patrzenia i rąk do układania, tym goręcej. Przestrzeń też jest potrzebna, bo pole gry rozrasta się bardzo szybko. Zasady gry wykłada się w minutę, co jest kolejną zaletą, szczególnie dla nowych graczy.

Mimo prostoty Hexx sprawi przyjemność nie tylko dzieciom, graczom rodzinnym, ale też wszystkim wielbicielom gier imprezowych. Wypróbujcie!

Link BGG