Goool! Mistrzostwa – fotogaleria

10 czerwca o godzinie 21.00 rozpocznie się mecz otwarcia Mistrzostw Europy we Francji. Dla polskich kibiców najważniejsze będą 3 dni: 12, 16 i 21 czerwca, w trakcie których polska reprezentacja rozegra mecze z Irlandią Północną, Niemcami i Ukrainą. Będzie gorąco!

W oczekiwaniu na mecze, warto popróbować swoich sił w grach planszowych będących symulacją piłkarskich zmagań. Pierwszą z nich już dla was recenzowałam jakiś czas temu. Grę, którą każdy ojciec z synem musi mieć w swojej kolekcji. Jest to dość prosta symulacja, ale na początek wystarczająca i przynosząca ogromną satysfakcję. Moi współgracze płci męskiej często pytali mnie o bardziej złożoną planszową grę symulacyjną. Kilka dni temu zadzwoniłam do nich z dobrą wiadomością „Chłopaki, mam dla was cos specjalnego!”.

Dla was też mam świetną wiadomość, za którą odpowiedzialne jest wydawnictwo Egmont. Na rynku pojawi się niebawem gra Goool! Mistrzostwa. Jest to zmodyfikowana wersja gry Champions 2020 Corné van Moorsela. Pierwowzór miał jedną zasadniczą wadę, która odstraszała wielu graczy  – bardzo rozbudowane zasady. Egmont odsiał zbędne elementy i stworzył bardzo przystępną, ale wymagającą symulację. W dodatku, zamieścił w pudełku zasady i planszę (druga strona właściwej planszy) znaną z małej gry Goool!

Symulacja przeznaczona jest dla 2 graczy, prowadzących swoje drużyny. Rozgrywka toczy się na boisku o wymiarach 13×12 pól, przy użyciu 11 drewnianych pionków piłkarzy na gracza. Podczas pierwszych rozgrywek należy grać zgodnie z zasadami uproszczonymi. Zasady zaawansowane, zalecane są dopiero po zapoznaniu się ze specyficznym sposobem przemieszczania pionków i podawani piłki między nimi. Wprowadzają one: przejęcie piłki, obronę bramki, rzut z autu, rzut rożny, łapanie piłki przez bramkarza, spalony, przemieszczanie linii obrony/ataku. Goool! Mistrzostwa to większe pole gry, więcej piłkarzy, dłuższy czas rozgrywki i wiele rozbudowanych zasad. Kto zna zasady z małej gry Goool! z łatwością przyswoi nowe zasady z Mistrzostw. Dla nowych graczy wydawca tak opracował instrukcję, że przyswajanie zasad odbędzie się równie bezboleśnie, choć trochę dłużej.

W Mistrzostwach, w pełnej wersji zasad, korzysta się z 3 rożnych kości. Biała służy do określenia punktów ruchu pionków i piłki, zielona wykorzystywana jest w trakcie przejęcia piłki, czerwona przy: obronie bramki i rzucie z autu. Pokrótce przybliżę wam teraz najważniejsze zasady gry.

  1. Ruch pionków i piłki.

Gracz w swojej turze rzuca białą kością. Wynik rzutu określa o ile pól może zostać przesunięty pionek gracza (ruch w pionie lub poziomie). Po dotarciu do piłki, gracz kopie piłkę o liczbę pól jaka pozostała niewykorzystana po przesunięciu pionka. Piłka może poruszać się również na ukos, a po dotarciu do kolejnego piłkarza zostaje dalej odkopana. Po zakończeniu ruchu może nastąpić dobiegnięcie określonego piłkarza w stronę piłki o maksymalnie 2 pola. Jeśli gracz strzeli gola piłka zostaje wykopana przez bramkarza, po rzucie białą kością.

  1. Upływ czasu gry.

Za każdym razem gry na kości wypadnie 5-6 to znacznik czasu przesuwany jest na listwie czasu o 1 pole. Odstępy czasowe na listwie wynoszą 5 minut, tak by cały mecz trwał teoretycznie 90 minut. Wygrywa gracz, który w tym czasie strzeli najwięcej bramek.

  1. Przejęcie piłki.

Następuje wtedy, gdy piłka przechodzi przez pole sąsiadujące z pionkiem przeciwnika. Przeciwnik rzuca zieloną kością, a wynik 5-6 oznacza przejęcie piłki. Piłka jest przemieszczana w kierunku w jakim poruszał się piłkarz (bez podkręcania piłki).

  1. Obrona bramki.

W chwili gdy piłka zmierza do bramki, bramkarz przesuwa pionek w stronę piłki i rzuca czerwoną kością. Rezultat obrony zależy od prędkości piłki (niewykorzystane punkty ruchu z białej kości), odległości bramkarza od piłki (liczba pól jakie pokonuje, by dotrzeć do piłki) i wyniku rzutu czerwoną kością. Te pierwsze 2 elementy sumuje się i odejmuje od wyniku z kości. Mogą być 3 efekty obrony: gol, złapanie piłki (z różnicy 1 punkt na plusie) lub jej odbicie (z różnicy 2-3 punkty na plusie).

Oprócz powyższych zasad jest jeszcze sporo innych i zachęcam was do zapoznania się z instrukcją na stronie wydawcy. Naprawdę jest co czytać, a potem jest w co grać. Mimo, że rzuty kośćmi to losowość, to właściwie nie przeszkadza, a wręcz dodaje smaku rozgrywce. Gracze przez całą rozgrywkę przeliczają każdy swój ruch, planują podawanie piłki miedzy pionkami, próbują przejąć piłkę i dobrze bronić bramkę. Cały czas coś się dzieje i gracze z przyjemnością zasiadają do każdego meczu. W pierwotnych zasadach gry Champions 2020 znajduje się kilka elementów, których nie znajdziecie w polskim wydaniu np. faul, atak barkiem, wymiana zawodników, żółte i czerwone kartki, kontuzje, rzut wolny i karny. Te dodatkowe zasady choć ciekawe, stanowczo odstraszyłyby graczy. Gra ma dotrzeć do wielu ludzi, nie tylko graczy doświadczonych, a wersja Egmontu da ogromna satysfakcję wszystkim wielbicielom piłki nożnej i planszówek, czy to początkującym, czy weteranom.

Link BGG