Rebel dzieciom #2: Smocza dolina

Mama tu jest drzewo! O i skała. Ale fajne. A te patyki do czego? Daj mi nakleić smoki na drewienka. Prooooszę, ja umiem. Kości też obkleję. Pierwsza reakcja na grę jest bardzo ważna, a Smocza dolina wywołuje w dzieciach ogromny entuzjazm. Dzieci lubią mieć gry, które wywołują efekt wow. Szczególnie u odwiedzających je rówieśników.

Zastanawialiście się co dla młodszych dzieci jest ważne w grach planszowych? Złożoność mechaniki, regrywalność, brak losowości? O, tu bylibyście w błędzie. Dzieci nie patrzą na gry tak jak dorośli. Dzieci bardzo lubią gry efektowne. Wielkie pudło, widoczne z daleka na regale, przestrzenne i przede wszystkim duże elementy gry, a gdyby jeszcze były ruchome, to świat byłby dzięki nim piękniejszy. Im starsze dzieci, tym większe wymagania. Do atrakcyjnego wyglądu trzeba też dołączyć ciekawą, a jednocześnie prostą mechanikę.

Smocza dolina dostarcza dzieciom sporo atrakcji. Począwszy od oprawy graficznej, a skończywszy na samej rozgrywce. To gra z efektem wow. Na czas gry tekturowe pudło zamienia się w smoczą dolinę, z trójwymiarowymi elementami, każdorazowo montowanymi w planszy. Przy dolinie stawia się ścieżkę wiodącą od wioski magów do trójwymiarowej wieży. Dołączając do tego drewniane różdżki i pionki smoków oraz czarnoksiężnika, miejsce gry zamienia się bajkową krainę.

Zadaniem dzieci jest przeprowadzenie 6 smoków z wieży czarnoksiężnika do doliny, zanim ten do niej powróci. Dzieci współpracują ze sobą i wygrana bądź przegrana jest wspólnym dziełem. W swojej turze gracz rzuca białą kością, na której może wypaść 1 z 4 możliwych symboli:

  • Mały smok – gracz losuje z woreczka 1 smoka, który będzie próbował dolecieć do smoczej doliny i kładzie go na wieży.
  • Mały smok i piłka wulkaniczna – gracz losuje z woreczka 1 smoka i ustawia go na wieży wraz z drewnianym znacznikiem wulkanicznej skały.
  • Czarnoksiężnik – gracz przesuwa czarnoksiężnika o 1 pole na ścieżce w kierunku wieży (pionek czarnoksiężnika zaczyna grę w wiosce magów) i ponownie rzuca białą kością.
  • Słońce – gracz cofa czarnoksiężnika o 1 pole w kierunku wioski magów i ponownie rzuca kością.

Gdy 1 ze smoków trafi na szczyt wieży, 2 graczy przy pomocy różdżek musi przenieść go do doliny. To właśnie najtrudniejszy element gry, wymagający zręczności, opanowania i umiejętności współpracy. Na początku gry każdy gracz otrzymuje karty smoków odpowiadające kolorystycznie 6 smokom. Sposób rozdzielenia kart opisuje szczegółowo instrukcja. Po wylosowaniu smoka, 2 graczy posiadających kartę w jego kolorze będzie musiało przenieść go w odpowiednie miejsce. Każdy bierze do ręki 1 drewnianą różdżkę i przykłada ją do smoka. Smok przytrzymywany jest przez obie różdżki z 2 stron. Gracze unoszą go nad wieżą i ścieżką, by dolecieć do doliny. Lot nie zawsze zakończy się sukcesem. Każdy gracz przytrzymuje smoka z inną siła, przesuwa się wzdłuż toru lotu z inną szybkością, trudno jest również utrzymać koniec różdżki prostopadle do figurki smoka. W drodze przeszkodę stanowią również wystające ponad dolinę przestrzenne elementy. W przypadku lotu smoka z przytkniętą do niego wulkaniczną skałą jest jeszcze trudniej!

Jeśli lot zakończy się niepowodzeniem, to smoka odkłada się do woreczka, a jego kartę przekazuje się sąsiadowi po lewej stronie. Kolejną konsekwencją niepowodzenia jest konieczność rzutu czarną kością poruszającą czarnoksiężnika. Może zostać on przesunięty w kierunku wieży o 1, 2, 3 pola lub na pole z kapeluszem. Gra kończy się zwycięstwem jeśli w dolinie znajdą się wszystkie smoki. Gracze przegrywają jeśli czarnoksiężnik dotrze do wieży. Każdy nieudany lot niestety przybliża do przegranej.

Świetnym pomysłem jest możliwość manipulowania poziomem trudności gry przed jej rozpoczęciem poprzez:

  • wybór rodzaju różdżki – grubsza i dłuższa lub cieńsza i krótsza, operowanie tą drugą jest znacznie trudniejsze;
  • wyznaczenie długości trasy lotu – standardowo wieża powinna być ustawiona 40 cm od planszy, dla młodszych dzieci warto ten dystans zmniejszyć,
  • wybór miejsca lądowania smoków – najtrudniej jest wylądować na środku planszy, między wystającymi elementami, łatwiej gdziekolwiek na planszy (zwykle przy jej brzegu),
  • korzystanie z żetonów trudności – w grze dostępnych jest 6 żetonów wskazujących sposób trzymania różdżki np. z zamkniętym okiem lub oboma, 2 rękami, 2 palcami itd. Z młodszymi graczami raczej nie polecam tych żetonów, już i tak gra jest wystarczającym wyzwaniem.

Smocza dolina jest pięknie wykonaną grą zręcznościową dla dzieci. Jest klimatyczna i dzieciaki mocno angażują się w ratowanie smoków przed czarnoksiężnikiem. Bardzo je cieszy wygrana, smuci przegrana. W tym ostatnim przypadku warto zaproponować kolejną próbę, a jeśli widzicie, że umiejętności manualne dzieci nie pozwalają na łatwą wygraną, to przybliżcie wieżę do doliny. Dorosłym też łatwo nie jest ;-), ale dla nich koniecznie trzeba wprowadzić żetony trudności. Przy tej grze dużo się śmialiśmy patrząc na naszą małą niezdarność, spodziewajcie się jednak, że dzieci mogą zareagować inaczej – sfrustrować się, rozpłakać, krzyczeć. To dobry moment na naukę cierpliwości, opanowania i dystansu do siebie. Gra bardzo się podoba i jeśli macie w domu dzieci w wieku 5 (sugerowany wiek to 6) do 9 lat, to warto dla nich taką grę nabyć.

Link BGG