Kraby na fali

Kraby to skorupiaki prowadzące aktywny tryb życia. Potrafią się komunikować, walczą ze sobą, wędrują, kopią nory a nawet współpracują ze sobą przy poszukiwaniu żywności i dla ochrony swojej rodziny. Na swój sposób są inteligentne.

Odrobinę krabiego życia musicie poznać. Przede wszystkim za sprawą wydawnictwa FoxGames, które właśnie wydało sympatyczną grę rodzinną Kraby na fali. Gra jest typową grą logiczną, z abstrakcyjną mechaniką, ubraną w ciekawy i nawet pasujący temat. Wiecie, dopasowanie tematu do gry logicznej bywa często bardzo trudne, a tu, o dziwo, połączenie jest dobre.

Kraby wiodą życie morsko-lądowe, jednak nie są na tyle silne by nie poddać się napływającym falom. Próbują uciekać przed falami i wspinają się jeden na drugiego. Z tego wynika właśnie cel gry – utrzymać się na powierzchni i nie dać zablokować innym krabom, ani zmyć fali. Każdy gracz, 2-4, zarządza 9 krabami-pionkami w swoim kolorze. Kraby są różnej wielkości, z czym wiąże się również ich ruchliwość:

  • małe kraby, najzwinniejsze, poruszają się o 3 pola,
  • średnie kraby poruszają się o 2 pola,
  • duże kraby zaledwie o 1 pole.

Zasady ruchu są bardzo proste, dodatkowo na każdym krabie znajdują się gwiazdki przypominające o ruchliwości pionka. Poruszając się, mogą przechodzić przez dowolne kraby, ale zatrzymać się mogą tylko na innym krabie zgodnie z zasadami wielkości. Największe mogą zatrzymać się na każdym innym krabie, średnie na średnich lub małych, a te małe tylko na krabach tej samej wielkości. W trakcie wędrówki, nie mogą wejść na puste pola, nie mogą również przechodzić 2 razy przez tego samego kraba w danej turze.

Na początku gry, w zależności od liczby graczy, rozstawia się kraby na określonych polach na planszy. Pola te dla łatwości oznaczono różnymi kolorami. Kraby zajmują więc pojedyncze pola w liczbie 18-36. Z czasem, dzięki ruchowi, liczba wolnych pól na planszy rośnie. Z dwóch powodów: po pierwsze kraby wpełzają na siebie, po drugie fala zmywa z planszy mniejszą część gromady, oddzieloną od reszty pustymi polami. Specyfika ruchu krabów polega również na tym, że zatrzymując się na stosie krabów, wierzchni krab blokuje wszystkie znajdujące się pod spodem. Blokada jest istotna z taktycznego punktu widzenia – blokada przeciwników doprowadza ostatecznie do ich eliminacji, a to podstawa do tego by wygrać. Zwycięzcą zostaje gracz, który  jako jedyny może poruszać swoimi krabami.

Mechanika ruchu, blokowania i zmywania pionków z planszy bardzo mi się podoba. Od początku gry trzeba myśleć i przeliczać swoje ruchy, szacować, co najlepiej widać w grze 2 osobowej, gdzie wszystko jest pod kontrolą. Rozgrywki w 3-4 osoby to niespodziewane zwroty akcji, mniejsza liczba pewników odnośnie wygranej, ale też równie intensywne myślenie. Walka bywa trudniejsza, bo musi być prowadzona na wielu frontach. Niestety zdarzyć się może, że w myśl zasady – im nas mniej, tym lepiej – 1 z graczy zostanie szybko wyeliminowany przez współgraczy.

Nie podoba mi się w tej grze losowy rozstaw pionków na początku gry. W moim domu przyjęła się zasada, że po prostu na zmianę wystawiamy własne pionki, dopasowując się do sąsiedztwa leżącego już na planszy. Myślenie zaczyna się już na etapie przygotowania gry. Mniej lub bardziej losowy rozstaw pionków gwarantuje niepowtarzalność rozgrywek i to jest właśnie świetne w krabach. Niepowtarzalność wiąże się również z poziomem decyzyjności. Gracze decydują o tym jakim krabem zagrają, w jakim kierunku się poruszą, kiedy i co zablokują, kiedy poświęcą część swoich pionków by zmyła je fala. Gra jest bardzo ciekawa. Pionki mają w sumie różną siłę, ale w ostateczny rozrachunku liczą się mało ruchliwe największe kraby. To głównie one na szczycie stosów decydują o zwycięstwie. Najmniejsze kraby trzeba też docenić – ich ruch powoduje odsłonięcie pól, których już nie można więcej używać.

Podsumowując, Kraby na fali to bardzo ciekawa i niebanalna gra logiczna. Głębsza niż by się wydawało. W dodatku bardzo estetycznie i solidnie zrobiona. Gracze rodzinni, szczególnie z młodszymi dziećmi, są bardzo zadowoleni z czytelności zasad i prostoty mechaniki. Co najważniejsze, cenią sobie również niebanalność rozgrywki. Gra jest przeznaczona dla graczy od 8 roku życia przez abstrakcyjność zasad i myślę, że tej granicy wieku powinno się trzymać. Choć, bystre młodsze dzieci, zaangażowane do pomocy w rozgrywce, też szybko się nauczą zasad. Polecam!

Link BGG