epoka-jr-12

Epoka kamienia junior

„Epoka kamienia junior” to gra, obok której rodzice nie mogą przejść obojętnie. Zalecana jest już dla dzieci 5 letnich, ale i dorośli dobrze się przy niej będą bawić. Przypuszczam, że i młodsze rodzeństwo z powodzeniem może uczestniczyć w rozgrywce, jeśli tylko będzie wspierane przez starszych.

Świat jest piękny

Pierwszą zaletą tej gry jest wydanie. Piękne, wyraziste, kolorowe, klimatyczne. Dla dzieci mają ogromne znaczenie drewniane elementy występujące w grze – duże i w określonych kształtach. Wielkie pionki graczy świetnie wpasowują się w dziecięce rączki, a pozostałe elementy: kły, jagody, garnki, groty dzid i ryby posłużą nie tylko w trakcie gry, ale również do innych zabaw. Tekturowe elementy są solidne. Zaczynając od zwykłych żetonów wszelkiego rodzaju, po tekturowe podstawki i chatki na nich umieszczane. Kulminacją wrażeń estetycznych jest plansza, pokazująca z lotu ptaka życie ludzi w epoce kamienia. Uzupełnieniem historii zapisanej na planszy jest dwustronicowy wstęp w instrukcji opisujący w bardzo barwny sposób życie w tej epoce, ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych fragmentów planszy. Dla dzieciaków zachwycające.

O budowie chatki

W grze dzieciaki zajmują się zbieractwem i wymianą dóbr po to, by móc za określone przedmioty wybudować chatkę. Kto pierwszy wybuduje 3 chatki, ten zostaje zwycięzcą. W trakcie gry gracze przemieszczają się w różne obszary planszy. Zdobywają tam określone przedmioty, mogą zdobyć żeton psa pełniącego w grze funkcję jokera, mogą wymienić dowolną liczbę przedmiotów na targowisku lub wybudować chatę.

O tym w jakie miejsce planszy trafią, decyduje żeton znajdujący się obok planszy. Są 2 rodzaje żetonów: wskazujące konkretne miejsce na planszy i wskazujące wartość od 1-6. W pierwszym przypadku gracz przemieszcza się na wskazane pole, w drugim odlicza dokładną liczbę pól w kierunku wskazanym przez strzałki na planszy. Po odsłonięciu wybranego żetonu, pozostawia się go odkrytego do momentu, gdy jakiś z graczy trafi na pole budowy. Tam, niezależnie czy buduje czy nie, należy zakryć wszystkie żetony wokół planszy i zmienić położenie 2. Zauważyłam, że swoje położenie najczęściej zmienia żeton chatki.

Chcąc wybudować chatkę gracz musi spełnić 2 warunki: posiadać wymagane przez żeton chatki dobra (2 lub 3) i znaleźć się na polu budowy. Wtedy odkłada przedmioty na odpowiednie pola na planszy, a w zamian umieszcza odpowiedni żeton chatki na swojej platformie. Dla młodszych dzieci zbieranie i wymiana nie jest taka oczywista jak nam dorosłym się wydaje. Te 5 letnie, a nawet starsze nie mają jeszcze wyrobionego poczucia zbierania pod konkretny domek. Zbierają cokolwiek, a potem kombinują co za posiadane dobra można kupić. Dorośli też zbierają cokolwiek – szczególnie wtedy gdy nie pamiętają gdzie leżą pożądane żetony.

Wrażenia

Gra jest wyścigiem, stąd dobre zapamiętanie położenia żetonów jest wielką pomocą. Wyrównuje to szanse między dorosłymi a dziećmi. Ci pierwsi zawsze lepiej kombinują, te drugie – lepiej zapamiętują. Mechanika gry to memory połączone ze zbieraniem dóbr i zarządzaniem nimi. Bardzo atrakcyjnie i zgrabnie połączone w jedną całość, co jest kolejną zaletą gry. Choć dla starszych dzieci i dorosłych gra nie jest żadnym wysiłkiem, to z przyjemnością siadają do planszy z dzieciakami. A te bardzo angażują się w rozgrywkę, co widać po zwiększonym poziomie koncentracji, radości i częstości sięgania po tytuł, wspominania o nim i zabawie elementami. Fajna gra! – mówią, a ja mówię – warta posiadania w dziecięcej biblioteczce.

Link BGG