Carcassonne – dodatki cz. 2

Jak wiecie, dodatków do Carcassonne jest mnóstwo. I bardzo dobrze. Świetna gra rodzinna zasługuje na ciągłe jej urozmaicanie. Dodatki wprowadzają zmiany duże i małe, poprawiają funkcjonalność gry, zwiększają możliwe drogi do zwycięstwa, zmieniają sposoby punktacji, wprowadzają utrudnienia. Wszystkie dodatki można łączyć ze sobą dowolnie. Konsekwencją ich stosowania jest przede wszystkim zmiana czasoprzestrzeni. Wydłuża się czas gry, proporcjonalnie do liczby dodatków dołożonych do podstawki, i powiększa się pole gry. Czasem nawet brakuje stołu. Czasem nawet zasady się mylą, więc… nie przesadzajcie. Nie wszystko na raz.

Kupcy i budowniczowie

Dodatek ten oznaczony jest numerem 2. Wprowadza on nowe płytki terenu, nowe możliwości zdobywania punktów i nowe pionki ze specjalną funkcją. Zacznę jednak od bardzo funkcjonalnego elementu – płóciennego woreczka. Jest to bardzo duże ułatwienie dla wszelkich gier z losowym doborem elementów. Mieszanie jest szybkie i nie trzeba tracić czasu na tworzenie stosów. Mała rzecz a cieszy. Kolejnymi elementami, atrakcyjnym raczej wizualnie, są płytki terenu z: mostem i skrzyżowaniem, z klasztorem i dochodzącymi do niego drogami, z 3 segmentami miasta na 1 kafelku (a w środku malutkie pole). Nowe płytki dają nowe możliwości budowy i punktacji.

Największą zmianą w stosunku do podstawki są 3 nowe elementy mechaniki i punktacji:

  • Świnia w kolorze gracza, najsłodsza oczywiście różowa, może zostać dołożona na pole zawierające chłopa w tym samym kolorze. Jest tylko 1 na całą grę i pozostaje do końca rozgrywki na polu. Na koniec gry daje graczowi 4 punkty zamiast 3 za każde ukończone i przylegające do pola miasto, pod warunkiem, że gracz ma przewagę. Niby różnica o 1 punkt, ale przy kilku miastach ostatecznie daje dość sporo.
  • Budowniczy to 1 pionek w kolorze gracza, który można dołożyć na budowaną przez gracza drogę lub miasto. Dokładając w dalszych turach kolejną płytkę do drogi lub miasta (z własnym budowniczym) gracz rozgrywa od razu kolejną turę. Dociąga nowy kafelek, układa i kończy swoją turę (nie ma reakcji łańcuchowej). Pionek wraca do puli gracza po zamknięciu drogi lub miasta. Punktacja nie ulega zmianie.

Na kilku kafelkach miasta znajdują się 3 nowe symbole towarów (beczka, zboże, sukno). Gracz, który zamknie miasto otrzymuje żetony towarów widniejące w tym mieście. Nie trzeba mieć swojego pionka w tym mieście. Zmienia to charakter rozgrywki, bowiem gracze zaczynają się mocniej angażować w budowę miast przeciwników. Miasta zamyka się już nie tylko z chęci zmniejszenia liczby punktów przeciwnika, ale też z powodu towarów. Na koniec gry gracz z większością znaczników towaru danego typu lub remisujący zdobywa 10 punktów. To dość sporo.

Księżniczka i smok

W dodatku pojawiają się tradycyjnie nowe płytki terenu: klasztor w mieście – bardzo funkcjonalny kafelek, oraz tunel biegnący pod miastem i pozwalający na wydłużenie drogi (tunel również nie rozdziela łąki). W dodatku znajduje się w sumie 30 kafelków. Na niektórych z nich pojawiły się 4 nowe symbole: wulkan, smok, czarodziejskie przejście i księżniczka. Mają one bardzo duże znaczenie w mechanice gry. Smok i wulkan to dwa powiązane ze sobą elementy. Dokładając kafelek z wulkanem nie wolno na nim położyć pionka, ale od razu ustawia się na nim drewnianego smoka (pięknie prezentuje się na planszy). Oznacza to, że w trakcie gry smok zmienia swoje legowisko. W chwili wyłożenia płytki ze smokiem (można na niej położyć pionek), budzi się krwiożerczy smok i sieje postrach, sieje zniszczenie. Strach się bać! Gracze kolejno sterują smokiem przesuwając go o 1 pole w pionie lub poziomie, przesuwa się go maksymalnie o 6 płytek i tam pozostaje do pojawienia się nowej płytki wulkanu lub płytki ze smokiem. A co robi smok? Pożera! Podwładnych, opatów, budowniczych, świnki, burmistrza, pasterza, wóz ze smaczną załogą. Zależy z jakimi dodatkami będziecie grali. Jest też dobra wiadomość – czuje respekt przed wróżką.

Czas powiedzieć kim jest ta pani, reprezentowana przez biały pionek. Po pierwsze jest to pionek wspólny. Po drugie ma magiczną moc. Gdy gracz dokłada płytkę, a nie dokłada własnego pionka, może postawić wróżkę przy jakimś swoim pionku. Chroni ona pionek przed smokiem (smok na tę płytkę nie może wejść) oraz daje graczowi dodatkowe punkty: 3 przy zamykaniu dowolnego obszaru, 1 za stanie obok pionka gracza na początku jego tury (przykład: dołożyłam wróżkę do mojego pionka, w następnej mojej turze otrzymuję 1 pkt jeśli wróżka stoi przy moim pionku).

Dodatek wprowadza również płytki z księżniczką. Mają one bardzo ciekawe działanie. Po dołożeniu płytki do miasta, gracz który ją dołożył może ściągnąć z miasta 1 pionek i oddać przeciwnikowi. Jeśli gracz tego nie zrobi to na tej płytce może położyć swój pionek zgodnie z zasadami gry podstawowej. Ostatnim rodzajem płytek jest czarodziejskie przejście. Po dołożeniu płytki do pola gry gracz może umieści swój pionek na niej lub na dowolnej innej wolnej płytce zgodnie z zasadami podstawowymi.

Warto wspomnieć, że w instrukcji nowej edycji podano wyjaśnienie działania tego dodatku z innymi rozszerzeniami. Mały FAQ a cieszy.

Podsumowanie

Ciekawe te 2 dodatki. Pierwszy z omawianych generuje nowe punkty, nawet dość spore. Drugi, wprowadza negatywną interakcję, wiele strat i dużo emocji. Do tego Carcassonne staje się magiczne i całkiem świeże. Polecam.

Gry możecie kupić w sklepie www.planszomania.pl