Detektyw Pozytywka na tropie

Gra „Schatz der Drachen” Reiner Knizia z 2003 r. była dwukrotnie nominowana do nagrody Dziecięca Gra Roku: w Niemczech w 2004 r. (Kinderspiel des Jahres), oraz w Finlandii w 2005 r. (Vuoden Perhepeli). Po raz pierwszy w wersji polskojęzycznej pojawiła się w 2011 r. i choć mechanika była świetna, to jednak oprawa graficzna pozostawiała wiele do życzenia. Dziś trzymam w ręku cudeńko. Dobra mechanika z świetną grafiką, nawiązującą do znanej dzieciom serii książek. Dzieciaki! Detektyw Pozytywka doczekał się własnej planszówki!

Sprawki Martwiaka

Pozytywka nie ma z nim łatwo. Martwiak uprzykrza mu życie jak tylko się da. Dziś ukrył kilka należących do Pozytywki przedmiotów. Trzeba biedakowi pomóc w poszukiwaniach. Dzieciaki do boju! Lista jest długa: czajnik (8 szt.), szachy, kaktus, lupa (po 4 szt.), a do tego rower (6 szt.). Dzieciaki, oczywiście w trakcie poszukiwań napotkacie Pozytywkę zajętego równie mocno poszukiwaniami, ale też wrednego Martwiaka i zasadniczego pana Mietka. Niezbyt dobrze spotkać tych dwóch ostatnich na swojej drodze.

Poszukiwania

Wszystkie elementy umieszczono na dużych, grubych, tekturowych kartonikach, które rozkłada się obrazkiem do dołu, tworząc pole o wymiarach 7×7. Zadaniem graczy jest zdobycie jak największej ilości płytek, poprzez zbieranie odpowiednich przedmiotów w specjalne grupy.

Mechanika opiera się na klasycznej grze memory z kolekcjonowaniem elementów, którą Knizia jak zwykle rozwinął w bardzo ciekawy sposób:

  1. Dorzucił mechanikę press your luck. Gracz odsłania kartoniki z przedmiotami do momentu gdy: sam nie podejmie decyzji o zakończeniu, odkryje pana Mietka lub Martwiaka. Tylko w pierwszym przypadku może zabrać dla siebie odpowiednie kartoniki, w pozostałych – traci kolejkę bez zysku.
  2. Rozwinął sposób gromadzenia elementów. Jeśli gracz odkrywa kartonik zawierający cyfrę od 1 do 4 to po zakończeniu kolejki zabiera te kartoniki, które posiada we wskazanej liczbie np. musi mieć odsłonięte 3 kartoniki z rowerem, na którym widnieje właśnie liczba 3.
  3. Statyczne memory zdynamizował możliwością przeniesienia 1 kartonika – po odkryciu Martwiaka można go przenieść na dowolne wolne pole.
  4. Wprowadził specjalne właściwości niektórych kartoników, czego nie ma w klasycznym memory. Przykładowo, jeśli jako pierwszy zostanie odkryty kartonik z panem Mietkiem, to gracz kończy kolejkę, ale kartonik zabiera dla siebie. Również na koniec gry, gracz posiadający największą liczbę kartoników z panem Mietkiem, otrzymuje 3 ostatnie kartoniki z Martwiakiem.

Po zakończeniu tury gracz zasłania wszystkie odkryte i niezebrane kartoniki. Zaś gra kończy się w chwili, gdy na polu gry zostaną tylko kartoniki z Martwiakiem.

Wszystko się udało!

Detektyw Pozytywka na tropie to gra o bardzo prostej mechanice opartej na klasycznym memory. Niezwykłością tej gry są dodatkowe zasady, które czynią ją bardzo atrakcyjną. Mamy więc memory z dobrze funkcjonującym mechanizmem kolekcjonowania elementów, a do tego odrobiną emocji związanych z mechaniką typu press your luck. Tak też, chcąc wygrać, trzeba mieć dobrą pamięć i trochę szczęścia. Rozgrywki są krótkie i dynamiczne, zaś tematyka i oprawa graficzna wyśmienite. Wierzcie mi, wasze dzieciaki oszaleją na punkcie tej gry. Bo przecież to okazja pomóc swojemu ukochanemu Pozytywce! Bo przecież to fajna gra!

Link BGG