Rzutem do mety

12.39 Pogoda w Trzebini dobra do jazdy, jest zimno, niebo mocno zachmurzone, ale szosa sucha. Do eliminacji w elicie kobiet przystąpi 30 zawodniczek. 13.00 Wszystkie zawodniczki zgodnie z harmonogramem ruszyły na trasę, ostatnia z rampy startowej wyruszyła złota medalistka Agnes (Team Weidemann). Trasa czasówki liczy 50 km. 13.05 Na kogo stawiacie? 13.33 Juliet na półmetku, za nią Agnes. Mocno oderwały się od peletonu. 13.34 Jest i Elisabeth. 13.40 Walka o medale rozegra się chyba między naszymi eksportowymi zawodniczkami! 14.19 Jest! Złoty medal dla Juliet, srebro Agnes. Teraz walka o brąz! Ale emocje!

Rzutem do mety to gra wyścigowa, w której zwycięża gracz z największą liczbą punktów po 4 etapach wyścigu. W rozgrywce używa się 30 kości i 110 kart. Wszystko elegancko wydane, z jasną ikonografią i dobrze napisaną instrukcją, jedynie co mi przeszkadza to zbyt duże pudełko (podobnie jak w grze Trefle) na te niewielkie ilości elementów.

Start!

Każdy gracz rozpoczyna grę z 4 kartami ukrytego celu i 3 kartami ruchu. 30 kości w 5 kolorach należy przerzucić i utworzyć z nich grupę startową, dostępną dla wszystkich graczy. Stos kart wyścigu, z dołożonymi kartami etapu, umieszcza się na środku stołu, obok 4 odkrytych kart ruchu. Te ostatnie karty stanowią pulę jawnych kart do dociągania.

Wyścig

Zawodnicy reprezentowani są przez kości w różnych kolorach i o losowo wyrzuconej liczbie oczek. Na początku wyścigu z grupy startowej wyodrębni się pierwsza grupa, w dalszej części gry tych grup będzie znacznie więcej. Najsilniejsi zawodnicy znajdą się na czele peletonu, tworząc grupę prowadzącą. Zaczynając od niej, a kończąc na grupie startowej będą wyodrębnianie określone kości, które albo utworzą nowe grupy zawodników, albo dołączą do grupy znajdującej się przed nimi. W ten sposób grupa zawodników rozciągnie się na całej trasie (czyli na stole).

Kośćmi (zawodnikami) porusza się przy pomocy zagrywanych kart. W swojej turze gracz może wykonać 1 z trzech akcji:

  • zagranie karty ruchu,
  • przerzut kości w wybranej grupie (prócz grupy prowadzącej),
  • zagranie karty ukrytego celu (raz na etap).

Zagrywanie kart ruchu to 95% wykonywanych w tej grze akacji. W talii występuje 7 rodzajów tych kart. Pozwalają one na: przesunięcie do przodu (z grupy do grupy) wszystkich kości o wskazanym przez kartę kolorze lub liczbie oczek; wybór koloru lub wartości i przesunięcie kości; zamianę miejscami 2 sąsiadujących ze sobą grup, prócz grupy prowadzącej; przesunięcie ostatniej grupy kości na drugą pozycję, za grupę prowadzącą; przesunięcie 1 wybranej kości z grupy prowadzącej do ostatniej grupy; obrócenie wszystkich kości o wybranej jednej wartości na ściankę przeciwległą. Gracz może zagrać w swojej turze tylko 1 taką kartę, a następnie dociąga w jej miejsce nową z puli jawnych kart lub w ciemno ze stosu.

Jeśli graczowi bardzo przeszkadzają wartości na kościach w danej grupie, a ma nadzieję na bardziej dopasowane do jego potrzeb, to może przerzucić wszystkie kości w 1 wybranej grupie. Za tę akcję odkłada 1 kartę z ręki i dobiera nową. Odłożona karta sygnalizuje kto jako ostatni przerzucał kości. Ten sam gracz może ponownie użyć tej akcji dopiero wtedy, gdy jakiś inny gracz skorzysta z tej akcji. Odłożona karta zostaje odrzucona na stos kart.

Ostatnią możliwą do przeprowadzenia akcją jest zagranie karty ukrytego celu. Te karty pokazują graczowi jakie kości (kolor i wartość), znajdujące się w grupie prowadzącej, przyniosą mu punkty na koniec każdego etapu. Jeśli taka wybrana karta zostanie zagrana w trakcie etapu, to gracz może przesunąć wszystkie kości wskazane na karcie uwzględniając kolor i liczbę oczek. Kolejność w jakiej to gracz zrobi jest dowolna.

Gdy w talii wyścigu pojawi się karta końca etapu, to wszyscy gracze odkrywają 1 wybraną kartę ukrytego celu (prócz gracza, który skorzystał z niej w danym etapie) i zdobywają punkty za wskazane na niej kości odpowiadające kolorem, liczbą oczek lub jednym i drugim. Punktują tylko kości w grupie prowadzącej. Karta zostaje odrzucona. Zwycięzca etapu otrzymuje dodatkowo kartę etapu z zapisanymi na niej punktami, dodatkowe punkty otrzymuje również gracz na 2. i 3. miejscu. Po zakończeniu 4. etapu, gracze sumują zdobyte punkty.

Podium

W trakcie pierwszej mojej rozgrywki nie specjalnie zachwyciłam się tą grą. Na szczęście z racji moich recenzenckich obowiązków na 1 grze nigdy się nie kończy. I bardzo dobrze. Już druga rozgrywka dostarczyła  mi tyle pozytywnych emocji, że bez większego strachu zaniosłam do mojej klasy. Gra została bardzo dobrze przyjęta i młodzież jak tylko miała okazję, to grała. W tej rodzinnej grze jest wiele dobrego: proste zasady podparte dobrze omówionymi przykładami, łatwa do zapamiętania ikonografia na kartach ruchu, ciekawe manipulacje grupami kości i samymi kośćmi, liczne wybory w oparciu o posiadane karty ruchu i ukrytego celu, walka o właściwe kości w grupie prowadzącej i wybór karty punktującej na koniec każdego etapu. Gra jest dynamiczna i skupia uwagę graczy od początku do samego końca. Przebieg gry, szczególnie pod koniec każdego etapu potrafi naprawdę mocno graczy zaskoczyć. Jedna decyzja gracza tuż przed zakończeniem etapu potrafi popsuć plany pozostałym uczestnikom gry. Jest akcja, są emocje, jest bardzo sympatycznie. Rzutem do mety to warta zainteresowania gra rodzinna. Warto też dla podkręcenia atmosfery zaopatrzyć się w przechodni puchar, ot choćby podobny do tego co dostałam w paczce z grą do recenzji (nota bene znów fajna akcja promocyjna gry: puchar, gwizdek i flaga). Polecam na wakacyjne granie.

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl