Młodzi czarodzieje

W świetnej serii gier Zagraj ze mną wydawnictwa Egmont mamy już osiem tytułów. Po dwa w każdej z 4 kategorii wiekowych, czyli gier dla 3, 4, 5 i 6-latków. Ta seria rozwija u dzieci różne umiejętności i jednocześnie daje im wiele radości. W dodatku, każda gra jest przepięknie wykonana, znajdziecie w nich m.in. duże drewniane elementy, atrakcyjne ilustracje i bardzo solidnie wykonane tekturowe elementy. Nie mówiąc już o mechanice – została dopasowana do umiejętności dzieciaków na określonym etapie rozwoju, jest ciekawa i przyciąga do gry. Nawet rodzice grają z dziećmi z przyjemnością.

Najnowszą część serii stanowią Młodzi czarodzieje, którzy to zostali rekomendowani do prestiżowej nagrody Kinderspiel des Jahres w 2017 r. Gra opowiada historię młodych czarodziejów wracających z nocnej wyprawy przez las. Korzystając z magicznych zaklęć i mikstur oświetlają sobie drogę, by dotrzeć do szkoły zanim złapie ich stróżujący duch. Piękne ilustracje i świetnie wykonane elementy pobudzają wyobraźnię małych graczy.

Las reprezentowany jest przez planszę ze ścieżką, po której wędrują drewniane pionki graczy i goniący ich duch. Na końcu ścieżki znajduje się wejście do szkoły magii, trójwymiarowe, składane z tekturowych elementów. Schody swobodnie mieszczą się później w pudełku, jedynie trzeba odłączyć ścianę frontową szkoły. Całość zestawu dopełniają 3 kości, mające na ściankach w sumie 18 różnych symboli i kilka dodatkowych żetonów.

Wędrówkę czas zacząć!

Na planszy losowo rozmieszcza się 18 kafelków drzew z ukrytymi pod spodem symbolami świetlików i 2 symbolami ducha. Pionki graczy zaczynają wędrówkę na polu rynku, a duch 6 pól wcześniej. Gracze na początku gry ustalają na jakim poziomie trudności będą grać i dopasowuję liczbę żetonów ułatwiających grę. Każdy też podgląda 1 kafelek drzewa. W swojej turze gracz rzuca 3 kostkami, na których może wypaść symbol:

  • Świetlika – w tym przypadku za każdy taki symbol należy odsłonić po 1 żetonie drzewa. Jeśli symbol na kości i na kafelku zgadzają się to gracz przesuwa swój pionek o 1 pole do przodu. Jeśli gracz się pomyli, zasłania kafelki i turę rozgrywa kolejne dziecko. Na kafelku może pojawić się również symbol duszka, który nakazuje przesunąć jego pionek o 1 pole do przodu.
  • Duszka – na koniec tury trzeba przesunąć duszka o 1 pole.
  • Magicznej mikstury – trzeba przesunąć do przodu o 1 pole dowolny pionek.

Na koniec rundy, gdy wszyscy gracze zagrają swoje tury duszek przemieszcza się o tyle pól do przodu, ile strzałek znajduje się na polu, na którym stoi. Pościg trwa.

W trakcie gry, gdy duszek mocno depcze czarodziejom po piętach można zastosować żeton magicznej mikstury. Odrzucając go można przesunąć 1 pionek do przodu. Można też wykorzystać żeton pozwalający przerzucić kości. Jest też pewne utrudnienie. W trakcie gry dzieci mogą sobie podpowiadać, jeśli jednak pionek wejdzie na schody szkoły, wtedy gracz musi liczyć tylko na siebie.

Gra kończy się na 2 sposoby:

  • Zwycięstwem, gdy wszyscy czarodzieje znajdą się w szkole.
  • Przegraną, gdy duszek złapie przynajmniej 1 czarodzieja, czyli stanie na tym samym polu co dowolny pionek.

Spieszmy się, spieszmy i pomagajmy sobie!

Młodzi czarodzieje to gra przeznaczona dla 2-6 graczy w wieku od 6 lat. Opowiada ciekawą dla dzieci historię o magii i szkole magicznej, historię, w której dzieciaki z przyjemnością wcielają się w odważnych, ale też niesfornych czarodziejów. W końcu w nocy nie powinno włóczyć się po okolicy, ani tym bardziej odwiedzać magicznego targu!

W grze dzieciakom bardzo podoba się wędrówka ścieżką, przy słabym zapamiętywaniu bardzo długą. Podoba im się presja gnającego do przodu ducha-strażnika. Mnie podoba się mechanizm przesuwania ducha: przy pomocy kości, symbolu na kafelkach i na koniec każdej rundy. W ostatnim przypadku ruch ten odbywa się ze wzrastającą prędkością: najpierw co 1 pole, potem co 2 i 3 pola. Jest to świetne wyważenie, bowiem na początku gry dzieci nie znają położenia poszczególnych świetlików i dostają od gry szansę na spokojną naukę. Gdy wiedza ta jest większa, duch może zwiększyć napięcie. Emocji w tej grze jest bardzo dużo, również przy odsłanianiu kafelków drzew. Przy tak dużej liczbie symboli nie wyobrażam sobie gry bez możliwości współpracy. By zwyciężyć potrzebni są współgracze. W świecie pełnym rywalizacji, kooperacja jest wartościową lekcją.

W tej grze wiele zależy od losu (mimo możliwości przerzutu kości i użycia żetonu eliksiru) i pamięci. Takie są właśnie gry dla dzieci. To się podoba młodym odbiorcom, to ich bawi, ale też uczy, gdy jest podane w ciekawej formie. Młodzi czarodzieje to sympatyczna i ciekawa gra dla dzieciaków. Polecam!

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl