Legendarni wynalazcy

Magazyn Historyczny BBC jakiś czas temu ogłosił plebiscyt na najbardziej wpływową kobietę w historii. 10 ekspertów z różnych dziedzin nauki nominowało po 10 kobiet, które wyróżniły się i zasłynęły na kartach historii. Ostatecznie, za najbardziej wpływową kobietę w historii uznano Marię Skłodowską-Curie! Została wybrana spośród 100 kobiet.

Z tej okazji obowiązkowo była rozgrywka w Legendarnych wynalazców, sympatyczną i niebanalną grę rodzinną. W mojej drużynie naukowców bezwzględnie musiała pojawić się Maria Skłodowska Curie. Kobieta, którą zawsze podziwiam i dla której zawsze znajduję specjalne miejsce na lekcjach chemii. Bardzo się cieszę, że i dla tej postaci, znalazło się miejsce w tej grze.

Jakiś czas temu ta gra trafiła na moją listę must have. Zawsze mówię, że każda gra ma jakieś specjalne zadanie do spełnienia. Bawić, rozwijać, wyciskać siódme poty, a nawet pokazać jak się gier nie robi. Moją uwagę przykuła w tym przypadku tematyka: zarządzanie znanymi postaciami z obszaru nauki, w celu stworzenia wynalazków potrzebnych do rozwoju cywilizacji. Po wielokrotnych rozgrywkach w gronie rodzinnym i z młodzieżą nie żałuję wyboru. Gra ma bardzo proste zasady, ale za to kilka dróg do zwycięstwa, co przynosi satysfakcję.

Zasady

Gra toczy się 3 rundy, obrazujące 3 epoki rozwoju cywilizacji. Każdy gracz otrzymuje 4 planszetki naukowców w tym samym kolorze i uzupełnia je żetonami z wartością wskazującą na poziom wiedzy w danej dziedzinie. Choć każdy gracz ma innego naukowca, to początkowy poziom wiedzy jest u wszystkich taki sam. Gracze otrzymują również drewniane znaczniki w swoim kolorze, przy pomocy których będą walczyli o wynalazki. Podczas przygotowania do gry, na stół należy wyłożyć karty wynalazków w liczbie równiej liczbie graczy + 3 dodatkowe karty.

Każda karta wynalazku, prócz grafiki, opisu, punktów zwycięstwa i numeru kategorii, zawiera pola, na których gracze będą umieszczać swoje znaczniki. Pola te odpowiadają 4 dziedzinom wiedzy, którymi dysponują naukowcy. Karty różnią się między sobą: rodzajem dziedzin wiedzy koniecznych do stworzenia danego przedmiotu, oraz poziomem potrzebnej wiedzy czyli liczbą pól danego rodzaju dziedziny nauki. W I epoce tych pól jest mniej, w III znacznie więcej. By zdobyć daną kartę wynalazku wszystkie pola na karcie muszą zostać zapełnione znacznikami graczy, jednego lub kilku. Na każdej karcie umieszcza się również losowo po 2 żetony nagród. Jest ich w sumie 5 rodzajów i pozwalają na rozwinięcie postaci, zdobycie punktów, dołożenie dodatkowych kostek, zastąpienie karty w sekwencji kart, przywrócenie do gry nieaktywnych postaci.

W swojej turze gracz wykorzystuje umiejętności wybranego swojego naukowca, po to, by zdobyć na końcu gry jak najwięcej punktów zwycięstwa. Wspomniałam już, że jest tu wiele dróg do zwycięstwa. Wynika to z faktu, że gra oferuje różne źródła punktów:

  • żetony punktów zwycięstwa, o wartościach 1-3 pkt.,
  • zdobyte karty wynalazków, przynoszą 1-3 pkt. zależnie od epoki,
  • za rozwinięcie określonych umiejętności naukowców; w każdym zestawie naukowców są planszetki o wartościach 3, 3, 6, 9 punktów, jednak wszystkie 20 postaci różni się minimalnym wymaganym poziomem wiedzy z poszczególnych dziedzin (są asymetryczne),
  • sekwencje kart wynalazków, karty mają numery kategorii od 0 do 5.

Gracz wybiera postać, którą zarządza, i umieszcza drewniane znaczniki na wybranej karcie, zgodnie z poziomem rozwoju naukowca. Przykładowo, jeśli naukowiec ma wiedzę na poziomie 1 i 2 z matematyki i chemii, to może położyć na 1 karcie wynalazku maksymalnie 1 kostkę na polu matematyki i 2 na polach chemii. O ile takie pola są na karcie. Nieużyte kostki pozostają w puli gracza. Po wykonaniu tej akcji gracz obraca planszetkę o 90° dezaktywując ją. Chcąc ponownie wykorzystać wiedzę nieaktywnej postaci można albo użyć specjalnego żetonu, albo po prostu wykonać w swojej turze drugi rodzaj akcji, czyli przywrócić wszystkie nieaktywne planszetki.

Po zapełnieniu wszystkich pól danej karty, gracze dzielą się nagrodami. Kolejność wyboru nagrody określa liczba kostek danego koloru na karcie. Na gracza przypada dokładnie 1 nagroda. Może się zdarzyć, że gracz nie otrzyma żadnej nagrody (gdy o kartę walczy 4-5 osób).

Runda kończy się w chwili zdobycia przedostatniej karty. Nową rundę rozpoczyna się od wyłożenia kart z kolejnej epoki, dokładnie tak jak w epoce I. Na koniec III epoki podlicza się punkty zwycięstwa.

Wrażenia

W swojej turze gracz wykonuje 1 akcję z 2 możliwych: wykorzystuje wiedzę 1 swojego naukowca lub aktywuje naukowców. To są tylko 2 akcje, co świadczy o prostocie mechaniki. Głębię nadają grze różne sposoby zdobywania punktów. Nie da się zdobywać wszystkiego, trochę tego i trochę tamtego nie działa. Taką techniką nigdy w tej grze nie wygrałam. Jeśli zaś mocno skupiłam się na 1-2 celach, to miałam satysfakcję. Głębię nadaje też stopniowy rozwój postaci. Każdą umiejętność rozwija się od przysłowiowego zera, krok po kroku. Stąd zdobywane żetony wiedzy można umieszczać na planszetkach tylko w odpowiedniej kolejności np. 0-1-2-3. Planszetki przynoszą punkty za rozwinięcie określonych umiejętności na określony minimalny poziom. Można ten poziom przekroczyć. Rozwój postaci jest ważny do zdobywania kart i przewag. Im bardziej rozwinięty naukowiec, tym więcej z niego pożytku. Bowiem 1 postać, daje szansę na więcej kostek na karcie wynalazku. Przewaga na karcie daje możliwość wyboru nagrody takiej, jaką się chce.

Rozgrywka przebiega bardzo sprawnie, tury graczy są krótkie i dynamiczne. Mają jednak różny charakter w zależności od liczby graczy. Im więcej osób, tym większa rywalizacja o karty i większe emocje. Przy 2 graczach jest bardzo spokojnie i nagrody właściwie są gwarantowane z każdej karty. Po prostu gracze bardzo pilnują, by jakiś gracz nie zdobył monopolu przy wynalazku. W 2 osoby bardzo lubię grać z moją 9-letnią córką. Każda z nas jest zadowolona z pokojowego charakteru gry.

Atrakcyjne wydanie, wartość edukacyjna, proste zasady, wiele dróg do zwycięstwa, dobra skalowalność i regrywalność to cechy Legendarnych wynalazców. Swoimi walorami przyciąga do stołu nawet 3 pokolenia i sprawia, że po każdej rozgrywce jest poczucie dobrze spędzonego czasu. To właśnie elegancka gra rodzinna, którą serdecznie polecam.

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl