Carcassonne – dodatki cz. 3

Carcassonne znam od 10 lat i do tej pory nie znudziło mi się. Chętnie siadam do rozgrywek, chętnie uczę nowych graczy. Cieszą mnie też wszystkie dodatki. Dziś zaprezentuję wam dwa o numerach 5 i 10. Ten pierwszy ma już 10 lat, ten drugi dopiero co wydano.

Opactwo i burmistrz

To bardzo udany dodatek, pozwalający na bezkonfliktowe generowanie punktów i wymuszający nowe spojrzenie na strategię. W pudełku znajdziecie jak zwykle trochę drewienek i trochę kafelków. Kafelki terenu wprowadzają kilka nowości: rondo, dzięki któremu gracz może rozbudowywać drogę w 3 różnych kierunkach; drogę zakręcającą przy murach zamku – pole dzielone jest na 2 części, a droga się nie kończy; drogę wchodzącą tunelem z łąki i biegnącą przez środek miasta na drugą jego stronę – ten kafelek mnie zaskoczył i podobnie jak kolejny uznałam za przerost formy nad treścią; kafelek z mostem biegnącym nad miastem i łączącym 2 inne miasta lub bramę – fantazja autora nie zna po prostu granic. Cóż, kafelki urozmaicają grę i choć niektóre są naprawdę dziwne, to okazują się w nawet są przydatne. Zwróciłam również uwagę, że łatwo te kafelki rozróżnić od kafelków podstawki, bo mają inny odcień szarego rewersu. Dla mnie to wada, więc używam woreczka do losowania kafelków.

Bardzo ciekawym typem kafelków jest opactwo. Wiele razy byłam w sytuacji, że brakowało mi 1 kafelka, który zapełniłby dziurę na polu gry i zamknął wszystko wokół siebie. Opactwo jest kafelkiem uniwersalnym. To co było niemożliwe, stało się możliwe. Ten kafelek nie jest efektowny względem całości tworzonej krainy, ale łagodzi emocje. W dodatku, przynosi punkty, bo działa jak klasztor i zamyka obszary graniczące bokami. Pomysł jest udany.

Mechanika gry uległa drobnym modyfikacjom dzięki 3 nowym drewnianym elementom:

  • Wóz – umieszcza się go na drodze, w mieście lub klasztorze jak zwykły pionek. Jednak po zamknięciu obszaru nie musi wrócić do puli gracza, ale zostać przeniesiony na rozpoczęty i niezajęty obszar sąsiadujący (czyli któryś z 8 dookoła) z kafelkiem, na którym stał. W sprzyjających warunkach to darmowe przejmowanie dobrze rokującego kafelka.
  • Burmistrz – to dużo większy pionek z grubymi udkami, który dokłada się na normalnych zasadach, ale tylko w mieście, w którym nie ma żadnego rycerza czy burmistrza. Jeśli w mieście są herby, to wartość tego pionka równa jest ich liczbie. Jest to ważne przy ustalaniu przewagi w mieście, jeśli są tam inne pionki. Po ukończeniu miasta mogą się pojawić 2 sytuacje: gracz nie otrzymuje punktów, bo w mieście nie było herbów; gracz otrzymuje punkty jak normalnie za przewagę.
  • Dwór – to element, mocno zmieniający strategię w grze i podnoszący znaczenie pól i chłopów. To bardzo silny element generujący punkty. Gdy dokłada się płytkę tak, by stykała się rogiem z 3 innymi płytkami tworząc pole, to na styku tych 4 płytek można położyć dwór. W tym momencie ściągani są wszyscy chłopi z pola i podlicza się punkty jak w normalnej grze. Dworu nie można położyć na polu z innym dworem, nie można też dołożyć chłopa na pole z dworem. Jeśli jednak połączy się kafelek z chłopem z dworem, to gracz otrzymuje po 1 punkcie (a nie 3) za każde ukończone miasto. Dwór na końcu gry przynosi po 4 punkty za każde ukończone miasto graniczące z tym polem. Zwróćcie uwagę, że takie miasto może generować w sumie 7 punktów (4 za farmę, 3 za ściągniętego chłopa). Kilak miast przy polu, to jeszcze większy sukces.

Cyrk objazdowy

To rozszerzenie wprowadza kilka świeżych pomysłów na zdobywanie dużej ilości punktów i wymusza koncentrowanie się na określonym obszarze pola gry. Po raz pierwszy w pudełku nie znajdziecie typowych i wymyślnych kafelków znanych wam dobrze obszarów. Wszystkie nowe kafelki służą jednej sprawie – objazdowej rozrywce i generowaniu punktów zwycięstwa. Osobiście uważam, że wprowadzanie do gry takich 20 kafelków jest wielką pomyłką. Z pomysłu jednak nie należy rezygnować, jednak na pewno ograniczyć co najmniej o połowę lub zmodyfikować system punktacji. Dzięki temu gracze od czasu do czasu pobiegną w kierunku cyrku lub pola dla akrobatów, a resztę czasu poświęcą temu co najważniejsze – rozbudowie włości wokół Carcassonne.

Pierwszą nowością jest cyrk z 3 elementami: specjalnym kafelkiem pola cyrkowego, żetonem ze zwierzątkiem (o wartościach 1-7) i znacznikiem cyrku. Kafelek dokłada się do pola gry jak każdy inny, następnie należy położyć zakryty i losowo dobrany żeton zwierzęcia i przykryć znacznikiem cyrku. Gdy w grze pojawi się nowy kafelek pola cyrkowego, to punktuje się stary cyrk, a na nowy kafelek przenosi się znacznik cyrku z nowo wylosowanym  żetonem. Za każdy pionek znajdujący się na kafelkach dookoła cyrku (8 kafelków) lub na nim gracze dostają tyle punktów, ile widniej na żetonie. Gracze zaczynają uganiać się za cyrkiem, próbują ułożyć go w miejscach dla siebie korzystnych i niedostępnych dla innych. Losowe dobranie kolejnego kafelka cyrku niweczy wszystkie plany osiedlenia. Gonitwa przenosi się w nowe rejony. W moim odczuciu źle przemyślana jest sprawa punktacji – wymusza gromadzenie się a nie kombinowanie.

Kolejna nowość to akrobaci. Bardzo efektowny pomysł z układaniem pionków w piramidkę. Po dołożeniu specjalnego kafelka można ułożyć na nim pionek. Dokładając płytkę dookoła, tak jak w przypadku klasztoru, gracz może dołożyć kolejny pionek. Ostatecznie, gdy na polu jest już 3 akrobatów, każdy dostaje po 5 punktów. Pionki wracają do graczy. Z takiego pola można skorzystać w sumie 2 razy. Na koniec gry pionki, które nie utworzyły pełnej piramidki również otrzymują po 5 punktów.

Cyrk jest, akrobaci są, a gdzie dyrektor? Bada teren. Jego pionek można położyć tak jak dowolny inny. Jednak podczas zamykania miasta, drogi czy klasztoru, dyrektor otrzymuje również po 2 punkty za każdy przylegający (tak jak wokół klasztoru) kafelek z polem cyrkowym i dla akrobatów. Na koniec gry również przynosi punkty za niezamknięte obszary lub jako chłop na polu.

Podsumowanie

Jeśli chcecie bardziej strategicznej gry, z całym urokiem gry podstawowej, to sięgniecie po Opactwo i burmistrz. Jeśli będziecie mieli ochotę na generator punktów i gonitwę za cyrkiem, to sięgnięcie po Cyrk objazdowy. Każdy z tych dodatków ma swój urok, choć osobiście uważam, że Cyrkowi objazdowemu sporo do atrakcyjności Opactwa brakuje.

Gry możecie kupić w sklepie www.planszomania.pl

0 Udostępnień