Miecz samuraja

Ginchiyo wydała okrzyk bojowy, uderzając we wszystkich zgromadzonych wojowników. Nodachi ze świstem przecinał powietrze i spływał krwią. Łatwo jednak nie było, bo wojownicy stawiali opór. Kiseru pana Hanzo z łatwością odbiło jej broń, choć jednocześnie zostało na tyle uszkodzone, że do dalszych walk się nie nadawało. Atak okazał się całkiem udany. Z małymi wyjątkami.

Miecz samuraja to świetna gra imprezowa przeznaczona dla 3-7 graczy. Oparta została na systemie Bang. To nie tylko zmiana tematyki i oprawy graficznej, ale również zmiany w mechanice. Znaleziono remedium na wszelkie niedociągnięcia mechaniki występujące w pierwowzorze.

Bohaterowie i ich umiejętności

Miecz samuraja to gra karciana, w której znajdziemy 2 rodzaje znaczników (żywotności i honoru) oraz 110 kart. Na początku gry każdy gracz otrzymuje jedną z niejawnych ról: Szoguna, Samuraja, Ninja lub Ronina, oraz jawną kartę bohatera. Bohaterowie dają graczom unikalne umiejętności przydatne podczas ataku, obrony lub przy dociąganiu kart. Gra oferuje 12 różnych umiejętności. Największą część stanowią karty broni, przewag i akcji. Te pierwsze działają na różne odległości i z różną mocą, w sumie reprezentują 13 rodzajów broni. Te drugie, zwiększają umiejętność ataku i obrony, ale także zmuszają do oddania broni lub utraty punktu honoru (co więcej, jest to karta przechodnia). Trzeci rodzaj kart to 8 różnych akcji. Najliczniejszą grupę stanowi blokowanie, konieczne do obrony podczas zadawania ciosów przez przeciwników. Są też inne pozwalające na: odrzucenie karty, dobranie kart z ręki innego gracza lub ze stosu, odzyskanie punktów żywotności, zaatakowanie wszystkich lub otrzymanie 1 punktu honoru za posiadanie danej karty na koniec gry. Dzięki takiej różnorodności kart wiele się w grze dzieje, można też wiele w niej modyfikować, liczę więc na dodatki do tej świetnej gry.

Japoński honor (名誉)

Celem gry jest zdobywanie punktów honoru. Można ich liczbę zwiększyć zabierając innym graczom. W jaki sposób? Pokonując w walce. Na początku każdy gracz zaczyna grę z przypisaną do jego bohatera żywotnością i określoną liczbą punktów honoru. Jedyną jawną rolą jest rola Szoguna, pozostałe są utajnione. Gracze walczą o swoje punkty honoru jako drużyna, a ze względu na nieznajomość tożsamości, muszą również starać się je odkryć. Kto za kim, kto przeciw komu? Szogun i Samuraj to jedna drużyna, Ninja to druga, a Ronin walczy dla siebie. Utrata wszystkich punktów żywotności, to utrata 1 punktu honoru. Ktoś traci, a ktoś zyskuje. Nawet gdy myślicie, że ktoś jest w waszej drużynie, to wcale tak być nie musi. Znienacka może przyjść zabójcze uderzenie od członka własnej drużyny. Taki cios to utrata 3 punktów honoru na koniec gry dla całej drużyny. Jak widzicie, bardzo ważne jest umiejętne obserwowanie i podejmowanie przemyślanych decyzji, a nie rzucanie shurikenem na oślep. To bardzo dobry element mechaniki. Na koniec gry punkty honoru każdej drużyny są sumowane i mnożone przez bonus zależny od roli i liczby graczy. Liczbę punktów honoru można również podnieść za posiadanie na końcu gry kart Daimyo (panowie feudalni w średniowiecznej Japonii).

Walka (戦い)

W walce istotny jest atak i obrona. W tym pomagają karty broni, przewag i akcji. Na początku gry gracze otrzymują 4-7 losowych kart, zależnie od miejsca siedzenia względem Szoguna. W trakcie gry liczba kart będzie się zmieniać zależnie od działań podejmowanych przez gracza, ale maksymalnie można mieć ich 7 na koniec tury. To nowe rozwiązanie w stosunku do pierwowzoru, który niestety uzależniał liczbę kart od posiadanych punktów życia. Teraz nawet jak masz pecha i jesteś słaby w jakimś momencie gry, masz jeszcze możliwość na podniesienie się. Nie mając znów żadnych kart jesteś chroniony przed atakami innych. Mając znów ich zbyt dużo odrzucasz nadmiarowe. To dobre rozwiązania skrajnych sytuacji w grze. Bardzo honorowe.

Na początku swojej tury dobiera się 2 karty, tak by nigdy nie pozostać z pustą ręką. A co się dociągnie to już inna sprawa. Następnie gracze mogą zagrywać posiadane karty na siebie lub przeciwników. Większość kart ma działanie jednorazowe. Są to karty akcji i broni, przy czym można zagrać tylko 1 akcję broni w swojej turze. Jest oczywiście modyfikator tej ostatniej zasady – to unikalna cecha bohatera i działanie niektórych kart akcji czy przewag. W chwili ataku gracz ma prawo się przed nim bronić stosując unikalną cechę bohatera czy niektóre karty akcji. Jeśli gracz nie obroni się to odrzuca tyle znaczników żywotności ile wskazuje użyta na niego karta lub mniej jeśli ma jakąś modyfikującą umiejętność. Utrata ostatniego punktu żywotności to również utrata znacznika honoru, który przekazywany jest graczowi dokonującemu atak.

W trakcie ataku gracz może uderzyć we wszystkich graczy kartą akcji lub w wybranego gracza kartą broni. Co więcej, nie może sobie dowolnie wybrać atakowanego gracza. Każda karta broni ma 2 informacje – zakres działania i siłę. Ta pierwsza określa jak daleko, czyli do jakiego gracza można tą bronią sięgnąć. Można oczywiście wybrać gracza znajdującego się znacznie bliżej niż wskazana maksymalna odległość. To bardzo dobre rozwiązanie, bo gracze nie mogą zawsze atakować Szoguna.

Gracz, który stracił wszystkie punkty żywotności, ale na początku swojej tury ma jeszcze punkty honoru, odzyskuje punkty honoru. Gra kończy się w chwili, gdy jakiś gracz straci wszystkie punkty honoru. Punkt honoru tracą również wszyscy gracze równocześnie w chwili, gdy wyczerpie się talia i tworzy się ją na nowo. Ta sytuacja też może zakończyć grę.

Emocje po walce

Miecz Samuraja naprawia wszystko to, co było niedopracowane w Bang. Wychodzi nawet o krok do przodu wszystkimi świetnie dopracowanymi szczegółami mechaniki. Gra stała się grywalna, szybka, z precyzyjnym mechanizmem zakończenia gry, bez eliminacji graczy, daje szansę na odbicie się w sytuacji kryzysowej. Jest klimatyczna, bogata w role i różnorodne akcje. W mądry sposób wyłania zwycięzców. Poprzez ukryte role jest mocno nasycona niepokojem. To gra pełna emocji, dynamicznych zwrotów akcji i klimatyczna. Świetna i obowiązkowa pozycja wśród gier imprezowych.

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl

 

0 Udostępnień