Szóstki
„Jakie to fajne! Będzie świetne w podróży. Jadę 10 godzin pociągiem na obóz harcerski, mój pierwszy i nie będę się nudzić.” Tak o grze Szóstki z linii Trefl Joker Line powiedziała mi 11-letnia Hania. Na słowo nie muszę jej wierzyć, bo sama już tę grę znam. I jak najbardziej polecam na wakacje, imprezy, twórcze spędzanie czasu z rodziną, nawet na lekcje w świetlicy czy w szkole (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, lekcje wychowawcze, języka polskiego).
Szóstki to gra słowna, w której gracze korzystają z arkusza do zapisywania odpowiedzi, klepsydry wyznaczającej czas trwania rundy i zestawu kart. Karty zostały podzielone na 3 kategorie, ze względu na sposób zdobywania punktów:
- Trafiony – gracze muszą zapisać 6 wyrazów na swoich arkuszach, które kojarzą im się z wylosowaną na karcie kategorią. Po upływie czasu czytają udzielone odpowiedzi i zdobywają za nie punkty, jeśli przynajmniej 1 współgracz będzie miał taki sam wyraz.
- Unikat – gracze ponownie zapisują na arkuszu 6 wyrazów z wylosowanej kategorii, jednak tym razem dostają punkty za unikalne słowa, czyli takie, które nie występują na arkuszach innych graczy.
- Błyskawica – te karty zawierają po 6 haseł, do każdego trzeba zapisać po 1 najbardziej pasującym słowie. Punktacja jest taka sama jak przy kartach kategorii trafiony.
Karty są dwustronne, dostajemy więc 148 haseł w 2 pierwszych kategoriach i uwaga… 432 hasła w trzeciej kategorii (każda karta po 12 haseł przemnożona przez 36 kart). Liczba haseł pozwala na swobodny ich dobór względem wiedzy (wieku) graczy.
Zasady gry
Cała gra toczy się przez 6 rund. Dana kategoria kart pojawia się w grze dwukrotnie, a kategorie następują po sobie kolejno. W turze odsłaniana jest karta, hasło jest odczytywane, a gracze w czasie wyznaczonym przez klepsydrę, zapisują odpowiedzi na swoich arkuszach. Na koniec rundy gracze notują punkty, dodając 1 punkt bonusowy, jeśli w rundzie zdobędą tych punktów 6. Zwycięża gracz z największą sumaryczną liczbą punktów.
Podsumowanie
Niewątpliwie to szybka gra imprezowa z bardzo prostymi zasadami. Dzięki temu zagrać w nią będzie potrafił każdy i nie trzeba będzie specjalnie do tej gry zachęcać. Gry słowne mają w sobie jakąś magiczną moc przyciągania do stołu nawet największych malkontentów. Bardzo duża liczba haseł pozwala na swobodny ich dobór, zależnie od wieku graczy. Dla dzieciaków 8-12 letnich trzeba oczywiście wybrać hasła prostsze, nie musicie jednak przeszukiwać talii. Wystarczy w trakcie gry po prostu odrzucać na spód stosu karty zbyt trudne dla nich. Hasła są różnorodne i na szczęście nie wymagają ogromnej wiedzy, ale trafnych skojarzeń. Dla świetnej zabawy lepiej grać w minimum 3 osoby. Gra 2-osobowa nie daje żadnej satysfakcji, bo gracze mają te same liczby punktów. Ma jednak dobre zastosowanie do zwykłych zabaw w poprawne skojarzenia, które rozgrywać może np. rodzic z dzieckiem. Wtedy punktuje się każdą właściwą odpowiedź, a rekordy można spisywać na kartce. Gra bawi i uczy, rozwija myślenie, poszerza słownictwo i ćwiczy wyobraźnię. Szóstki bardzo się nam podobają i polecam je, choć pamiętajcie, że na 2 osoby są lepsze gry słowne.
Grę do recenzji przekazał:
Link BGG