Lekcja 5
O zwycięstwie
Yoroshiku onegaishimasu
W dzisiejszej lekcji poznasz ostatnią i właściwie najważniejszą zasadę gry w Pojedynek robotów. Pamiętasz jak na początku naszych lekcji pisałam, że najważniejszą figurą jest czerwony robot? Z nim wiążą się 2 sposoby na wygraną!
Pierwszy sposób znany jest z szachów i wykorzystuje się go najczęściej. Chodzi o zamatowanie czerwonego robota przeciwnika. W języku Dobutsu shogi mówi się, że „złapałeś czerwonego robota przeciwnika”. W języku japońskim taka sytuacja ma również swoją nazwę, którą będziemy używać już w każdej lekcji. To tzw. tsumi [wym. cumi]. Zacznijmy od bardzo prostych układów. Zastanów się, który robot w swojej turze może złapać (zbić) czerwonego robota przeciwnika by wygrać?
Przyglądnij się kolejnym sytuacjom, troszkę trudniejszym. Kolejność ruchów jest taka: wprowadzasz na planszę robota, czerwony robot przeciwnika wykonuje ruch, następnie Ty masz dokonać tsumi.
- Gdzie położysz małego żółtego robota? Gdzie przeciwnik przesunie swojego czerwonego robota? Którym robotem doprowadzisz do tsumi?
- Gdzie położysz białego robota? Gdzie przeciwnik przesunie swojego czerwonego robota? Którym robotem doprowadzisz do tsumi?
Tak naprawdę, tsumi nie da się łatwo osiągnąć. W końcu przeciwnik dąży do tego samego co Ty. Chce złapać Twojego czerwonego robota. Atakuje Cię i sam się broni.
Drugim sposobem, dzięki któremu możesz wygrać, jest wejście Twoim czerwonym robotem do strefy przeciwnika. Pod warunkiem, że w kolejnym ruchu Twój przeciwnik nie zbije Twojego czerwonego robota. Dla dzieci ten sposób jest trudny do zrozumienia. Właściwie, te najmłodsze praktycznie w ogóle z niego nie korzystają. W rozegranych do tej pory partii, korzystałam z tego sposobu tylko od czasu do czasu, bardziej spontanicznie niż w sposób zaplanowany. Teraz przećwicz wchodzenie do strefy przeciwnika:
- Chcesz wprowadzić swojego czerwonego robota do strefy przeciwnika, ale przeszkodą jest zielony robot. Gdy staniesz na polu A1, to w następnym ruchu zostaniesz złapany przez przeciwnika i przegrasz.
- Na szczęście masz do pomocy białego robota, którego możesz wprowadzić na planszę. W Twojej głowie pojawił się plan – trzeba odciągnąć zielonego robota. Połóż teraz swojego białego robota na polu B2. Spójrz co się stało – zagroził czerwonemu robotowi przeciwnika.
- Przeciwnik teraz broni swojego czerwonego robota i przesuwa zielonego z A2 na B2.
- Droga wolna, śmiało możesz wejść swoim czerwonym robotem do strefy przeciwnika i nikt Ci już nie zagrozi. Wygrałeś!
Teraz już wiesz na czym polega ten sposób na wygraną.
Zadanie domowe: Twój biały robot leży na polu B2 i zagroził czerwonemu robotowi przeciwnika (patrz powyższy przykład). Jaki inny ruch mógłby w tej sytuacji wykonać przeciwnik, żeby ratować swojego czerwonego robota?
Rozwiązanie ostatniego zadania domowego: w sytuacji przedstawionej na planszy czerwony robot przeciwnika był w bardzo trudnej sytuacji. Z pola C2 mógłby przesunąć się na pola: B3, C3, C1, B1, B2. Każde pole, za wyjątkiem B1 było dla niego niebezpieczne, bo mógłby zostać złapanym przez któregoś robota przeciwnika. Twoim zadaniem było tak położyć zielonego robota by przeciwnik nie uciekł właśnie na pole B1. Trzeba było je odpowiednio zabezpieczyć umieszczając zielonego robota na sąsiednim polu czyli C1. Czerwony robot przeciwnika nie miałby wtedy szans na ucieczkę i szybko nastąpiłoby tsumi.
Na dzisiaj to tyle.
Arigatou gozaimashita
Tekst powstał przy współpracy z :