Lekcja 6

O oute i łańcuchu przyjaźni

Yoroshiku onegaishimasu

W ostatniej lekcji poznałeś sposoby na wygraną. Poznałeś też ważne japońskie słowo określające mat – tsumi. Dziś zajmiemy się inną sytuacją na planszy, znaną Ci również z szachów. Nauczysz się jak szachować przeciwnika. Oute [wym. oote], czyli ruch szachujący, jest bardzo ważnym elementem w drodze do wygranej. Trzeba nauczyć się go stosować, ale też bronić przed nim.

Przyglądnijcie się poniższej sytuacji. Dwa Twoje białe roboty stoją na polach A3 i B3. Czerwony robot przeciwnika na polu C1. Jeśli przesuniesz robota z pola B3 na C2, to przeciwnik nie poczuje zagrożenia. Poruszając się ukośnie Twój robot nie zaszachował przeciwnika. Wróć teraz do ustawienia początkowego. Tym razem przesuń robota z pola C3 na B2. Widzisz co się stało? Jeśli przeciwnik nie zareaguje, to w kolejnym ruchu wygrasz! To jest właśnie oute, stan bezpośredniego zagrożenia, szach.

A co w tej sytuacji może zrobić przeciwnik? Zostanie złapany jeśli pozostanie na polu C1 lub gdy przesunie się na pole C2. Najlepszą odpowiedzią będzie w takim razie ucieczka na pole B1 lub złapanie Twojego robota na polu B2.

Przyglądnij się trudniejszej sytuacji. Którym robotem doprowadzisz do oute?

Tylko zielonym robotem przesuwając się z pola C3 na C2.

Spójrz na kolejną sytuację. Którym robotem doprowadzisz do oute?

Oczywiście przesuwając małego żółtego na pole C1. Dlaczego? Bo wchodząc do strefy przeciwnika stanie się silnym i dużym żółtym robotem. Zastanów się w jakiej sytuacji znalazł się czerwony robot przeciwnika. Widzisz, że w bardzo trudnej? Wpadł w pułapkę bez wyjścia. Sprawdź dlaczego?

Gra w Dobutsu shogi to ciągła wymiana ciosów, ataki i ucieczki. Najbardziej jednak lubię takie sytuacje na planszy, które są pułapką. Zastawianie ich nie jest takie proste, wpaść zaś można bardzo łatwo. Przy zastawianiu pułapek trzeba stosować „łańcuch przyjaźni”, czyli tak ustawiać figury by były chronione przez inne. Tak jak w powyższym przykładzie: zielony chroni czerwonego, czerwony białego, małego żółtego i zielonego. Zaś gdy żółty ulegnie promocji, będzie chroniony przez białego.

Zadanie domowe: Na planszy znajduje się tylko jeden Twój robot. Jesteś otoczony, ale w tym „łańcuchu przyjaźni” przeciwnika jest jedno słabe ogniwo. Na które pole możesz uciec?

Na dzisiaj to tyle.

Arigatou gozaimashita

Tekst powstał przy współpracy z :

7 Udostępnień