Angry Birds Playground
We wrześniu 2013 roku firma Rovio, właściciel znanych na całym świecie gier i produktów z serii Angry Birds, przedstawiła nową nazwę dla części swoich produktów Angry Birds Playground. Wszystkie te produkty skierowane są do dzieci i mają na celu wspieranie ich rozwoju. Firma Rovio nawiązała współpracę z Wydziałem Pedagogiki Uniwersytetu w Helsinkach, NASA, CERN, National Geographic Society i in. realizując w ten sposób koncepcję nauki przez zabawę.
Markę Angry Birds wykorzystano więc przy realizacji programu rozwoju dzieci w takich dziedzinach jak: język, matematyka, muzyka, sztuka, rzemiosło, wychowanie fizyczne i społeczne. Dziedziny te w założeniu mają być przedstawione w sposób zabawny i ekscytujący, zachęcając jednocześnie do aktywnego angażowania się dzieci w proces uczenia się. Angry Birds Playgrounds pozwala dzieciom uczyć się w sposób twórczy i wieloaspektowy. Stąd Angry Birds znajdą się w książkach, zabawkach, miejscach aktywności fizycznej, na plakatach edukacyjnych, interaktywnych kursach matematyki, instrumentach muzycznych itp.
Dlaczego o tym piszę? Symbol Angry Birds Playground wkradł się również do znanych łamigłówek z serii Smart Games. Domyślam się, że te łamigłówki wchodzą właśnie w skład produktów edukacyjnych o jakich wspomniałam we wcześniejszych akapitach. Na polskim rynku pojawiły się 2 tytuły: Angry Birds Playground – Na górze i Angry Birds Playground – W budowie. Nie lubię produktów licencyjnych, bo kojarzą mi się po prostu z tandetą. W dodatku obie bazują na znanych łamigłówkach: Safari Hide & Seek oraz Kokoszkach. Podeszłam więc do nich bardzo ostrożnie. Na szczęście okazało się, że te łamigłówki są jak zwykle na wysokim poziomie i nic im nie mogę zarzucić. Począwszy od wykonania, aż po zawartość merytoryczną. Obie oferują po 48 zadań podzielonych na stopnie trudności. Obie rozwijają logiczne myślenie i wyobraźnię. Obie bardzo się podobają.
Angry Birds Playground – Na górze to łamigłówka, której tematem przewodnim jest odwieczna walka wściekłych ptaszków ze świnkami. Podobnie jak Kokoszki, oparta jest na mechanice przesuwanych płytek. Pod płytkami układa się karty z zadaniami, na których pojawiają się różne liczby świnek, w różnych konfiguracjach i w różnych sceneriach. Zadaniem gracza jest takie ustawienie płytek, by wszystkie świnki zostały zasłonięte przez ptaszki. Te zadania są znacznie łatwiejsze od zadań w Kokoszkach, stąd nadają się dla dzieci i nowicjuszy. W łatwy sposób można określić, która płytka powinna zakryć daną świnkę. Z przesuwaniem płytek już nie jest taka prosta sprawa, ale da się dojść do rozwiązania. Przy rozwiązywaniu trzeba pamiętać, że 1 płytka może być ustawiona w połowie planszy.
Angry Birds Playground – W budowie opowiada o tym, ile świnki muszą włożyć pracy w budowę twierdzy broniącej je przed atakiem wściekłych ptaszków. Podobnie jak w Safari, na planszy trzeba ułożyć 4 puzzle, pod którymi mają zostać ukryte wszystkie świnki (i/lub 1 ptaszek) prócz tych pokazanych w zadaniu. Mimo podobieństwa do Safari istnieją cechy, które czynią z tej łamigłówki nowy produkt:
- w tej łamigłówce jest 1 pole o wymiarach 5×5,
- istnieją takie ułożenia 3 puzzli, że czwarty element może nie zmieścić się na planszy.
Na planszy jest 19 świnek i 1 ptaszek, w tym 5 rodzajów świnek rozmieszczonych w różnych miejscach. Zadanie pokazuje rodzaj świnki, ale nie wiadomo, o którą konkretnie chodzi. Już pierwsze zadanie wymaga sporego myślenia. Puzzle zakrywają 20 pól, czyli pozostaje 5 niezakrytych. Maksymalna liczba świnek w zadaniu wynosi 5, jeśli jest ich mniej to znaczy, że pozostałe niezakryte pola są puste (bez zwierzątek). To proste obliczenie pomaga w rozwiązywaniu zadań, jednak na metodę prób i błędów też trzeba liczyć. Sprawdza się również wstępna eliminacja płytek – typuje się świnkę z zadania i sprawdza, czy jakaś płytka w dowolnym ułożeniu zasłania świnkę. Stopień trudności jest dość wysoki, polecam więc, mimo tematyki, raczej zaawansowanym graczom.
Angry Birds cieszy dużych i małych graczy, jeśli zaś ma wspierać rozwój tych drugich, to popieram umieszczanie ptaszków na materiałach edukacyjnych. Wiedzę zdobywa się łatwiej, przyjemniej i skuteczniej poprzez zabawę.
Grę przekazało wydawnictwo: