Lekcja 4

O zdobywaniu figur i wprowadzaniu ich na planszę.


Yoroshiku onegaishimasu

W ostatniej lekcji nauczyłeś się zdobywać figury przeciwnika. W trakcie gry pojawiają się sytuacje, w których masz do wyboru więcej niż 1 figurę do zbicia. Musisz sobie wtedy odpowiedzieć na 3 pytania:

  • jaka figura jest silniejsza,
  • jaka figura jest bardziej przydatna w danej chwili,
  • co zyskasz przesuwając figurę na pole zajęte przez przeciwnika?

Na pierwsze pytanie możesz odpowiedzieć już teraz – mały żółty robot jest najsłabszą figurą, bo porusza się w zaledwie 1 kierunku. Po wielu rozegranych partiach mogę powiedzieć, że… czasem ta figura doprowadza do zwycięstwa, mimo tej słabości! Nauczyłam się też, że odpowiedzi na powyższe pytania łączą się ze sobą i jedyną właściwą jest – „wszystko zależy od sytuacji na planszy”. Zanim zdobędziesz taką wprawę przećwiczmy zdobywanie figur przeciwnika. Spójrz na poniższe rysunki, który robot będzie bardziej przydatny (Twoja część planszy jest na dole)?

W szachach zdobyte figury nie uczestniczą już w grze, zaś w shogi można je ponownie wprowadzić na planszę. Tym razem jako Twoje własne. Obowiązują przy tym 3 zasady:
1.    Zdobytą figurę możesz wprowadzić na planszę zamiast ruchu figury będącej już na planszy.
2.    Zdobytą figurę ustawiasz tak jak pozostałe Twoje figury. W przypadku robotów – kołami w Twoją stronę.
3.    Zdobytą figurę kładziesz na dowolnym, pustym polu planszy.

Pamiętaj, jeśli kładziesz małego żółtego robota na polu w strefie przeciwnika, to na wierzchu ma być ten robot, a nie duży żółty (bo nie wjechał tam na własnych kołach).

Jaka jest konsekwencja dołożenia nowej figury? Twoja drużyna powiększa się i na chwilę stajesz się silniejszy od przeciwnika. Wydawać Ci się może, że dołożenie figury na planszę jest proste i oczywiste. Mechanicznie (chodzi o sam fakt położenia figury) tak, ale pod względem strategicznym (chodzi o znalezienie najlepszej pozycji na planszy) już nie. Miejsce i czas położenia figury ma bardzo duże znaczenie dla dalszego przebiegu gry. Na początku możesz kierować się zasadą, że nową figurę trzeba kłaść w pobliżu pozostałych Twoich figur. Tak, by figury wzajemnie się ochraniały. Przyjrzyj się poniższym sytuacjom:

  1. Jeśli położysz zielonego robota na polu A2, to w kolejnym ruchu zostanie on zbity przez robota przeciwnika, bo reszta Twoich robotów jest zbyt daleko, by wesprzeć go.
  2. Jeśli położysz małego żółtego robota na polu A2, to przeciwnik zastanowi się czy zbić tego robota, bo jest chroniony przez zielonego i białego. Przeciwnik może nie chcieć stracić swojej  figury.

Zadanie domowe: zastanów się na jakie pole: C1 czy C3 położysz swojego zielonego robota (Twoja część planszy jest ta na dole), byś mógł złapać czerwonego robota? Kolejność ruchów jest taka: Ty kładziesz zielonego robota, potem czerwony robot wykonuje ruch. Odpowiedź z uzasadnieniem napisz mi w mailu przez formularz kontaktowy.

Na dzisiaj to tyle.

Arigatou gozaimashita

Tekst powstał przy współpracy z :

0 Udostępnień