SQula na kartach
Squla to platforma edukacyjna dla dzieci, która pozwala im uczyć się poprzez zabawę. Znajdziecie na niej mnóstwo zadań (w postaci quizów, misji i gier) dla dzieci w wieku od przedszkola do klasy 6 szkoły podstawowej. Squla znajdziecie również na półkach sklepowych, bo dzięki wydawnictwu Granna pojawiła się karciana wersja edukacyjnych quizów. Jest to dokładnie 6 produktów: 3 duże quizy, quiz ortograficzny, matematyczny i geograficzny.
Na każdym pudełku znajdziecie oznaczenie dla jakich klas przeznaczone są te quizy. Pytania odnoszą się do wiedzy jaką dzieci zdobywają na określonych etapach edukacji szkolnej. Cechą wspólną całej serii są karty: z pytaniami i odpowiedziami, kod uprawniający do korzystania z platformy Squla, a w dużych quizach żetony potrzebne do rozgrywki. Zasady rozgrywania quizów różnią się między sobą.
Wyzwania matematyczne
Quiz przeznaczony jest dla dzieci z klas 3-4. Zawiera 31 kart z zadaniami (działania i zadania tekstowe), podzielonymi na 2 części: łatwiejszymi i trudniejszymi. Wszyscy gracze jednocześnie rozwiązują zadanie z karty i podają odpowiedź, wyciągając odpowiednią kartę z numerem odpowiedzi. Za błędną odpowiedź i najwolniej udzieloną nie przyznaje się punktów. Dzieci wykonują obliczenia w pamięci, co ma je nauczyć szacowania, zaokrąglania i sprawności w obliczeniach. To bardzo przydatne umiejętności. Ten quiz bardzo przypadł mi do gustu, a zastosowanie ma nawet wśród starszej młodzieży.
Zabawy z ortografią
Quiz przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6-8 lat (1-2 klasa) i oferuje 2 rodzaje rozgrywek (w tym z akcjami specjalnymi), w których dzieci ćwiczą ortografię. Quiz składa się z 2 rodzajów kart: z literami i wyrazami zawierającymi luki. Kart z wyrazami jest 14 i zawierają one po 3 wyrazy. Z jednej strony mało, z drugiej to inspiracja do zrobienia własnych kart i zachęta do skorzystania z platformy. Choć wyrazów nie jest dużo, to dla dzieci są ogromną pomocą w nauce ortografii – każdą odpowiedź sprawdzają samodzielnie, mają również możliwość przeczytania zasad poprawnej pisowni, znajdujących się na każdej karcie. Zasady ortografii i samodzielne czytanie to raczej klasa 2 (w przypadku większości dzieci) i w tej grupie gra cieszy się zainteresowaniem. W starszych klasach też znajdzie zastosowanie, pod warunkiem wykonania dodatkowych kart i rozgrywki z akcjami specjalnymi.
Wyprawy z geografią
To gra przeznaczona dla dzieci z klas 5-6. Dzięki tej grze uczniowie nauczą się nazw 38 państw i umiejscawiać je na odpowiednim kontynencie, dowiedzą się również kilku ciekawostek. Nazwy krajów ćwiczy się poprzez wymianę kart między graczami w celu zebrania 4 z danego regionu. W trudniejszym wariancie gry, by otrzymać określoną kartę trzeba odpowiedzieć na pytanie postawione przez gracza. Pytanie tworzy się na podstawie ciekawostki z karty.
Quizy wiedzy ogólnej
Na rynku pojawiły się 3 quizy wiedzy ogólnej podzielone na klasy: 1, 2-3, 4-6. Na kartach znajdziecie pytania z różnych dziedzin wiedzy, poznawanej przez dzieci, zgodnie z podstawą programową MEN. W każdym zestawie jest ponad 100 kart z zadaniami, z czego wykorzystuje się w każdej rozgrywce po 12 (lub więcej jeśli chcecie). W każdym quizie wygrywa gracz z największą liczbą punktów, a punkty przyznaje się najszybszemu graczowi, który udzielił prawidłowej odpowiedzi. Pytania dotyczą edukacji społeczno-przyrodniczej, polonistycznej, matematycznej, muzycznej, plastycznej, lekcji wychowania fizycznego. W quizie dla klas 4-6 znajdziecie pytania dotyczące przyrody, historii i społeczeństwa, matematyki, polskiego, zajęć technicznych oraz angielskiego. Pytania sią różne – łatwiejsze i trudniejsze. Dzieci sobie różnie z nimi radziły. Okazało się, że nawet ja miałam problem z niektórymi pytaniami (szczególnie z gramatyką języka polskiego).
Quiz dla klasy 1 można stosować nawet wśród przedszkolaków. Dzieci maja za zadanie podać prawidłową odpowiedź, wybierając ją spośród 4 przedstawionych na karcie. Odpowiedzi są w formie rysunku lub opisowe (czyta oczywiście rodzic). Quiz dla klasy 2-3 orz 4-6, obok żetonów punktów, wprowadza dodatkowo żetony akcji, dzięki którym można komuś zablokować możliwość udzielenia odpowiedzi w danej kolejce lub zabrać losowy żeton punktów. Dodaje to grze emocji.
Podsumowanie
Dzieci lubią quizy, dlatego Squla im się podoba. Wersja karciana wprowadza bardzo proste zasady zdobywania punktów, tylko dla ubarwienia zabawy edukacyjnej. Jednak celem nie jest rozrywka, a nauka i utrwalenie wiedzy. Można używać tych quizów z 1 dzieckiem i kilkoma. W tej ostatniej opcji dochodzi element rywalizacji, co jest dodatkową zachętą do myślenia. Karty można zabrać ze sobą wszędzie, choćby na plac zabaw, na spacer, w podróż i odpytywać dziecko. Bardzo to dobra forma spędzania wolnego czasu. Karciana wersja Squli dobrze się sprawdzi przede wszystkim w szkołach i na świetlicach, ale w domu również jako narzędzie dydaktyczne, sprawdzające wiedzę i zachęcające do pilniejszego poznawania świata. Jednak pamiętajcie, ciekawej mechanicznie gry w tym nie znajdziecie, tylko zwykły quiz.
Gry przekazało wydawnictwo:
Gry możecie kupić w sklepie www.planszomania.pl