draka  (7)

Leśna draka

Gier rodzinnych nigdy za wiele na rynku. Są one dobrym początkiem planszówkowej przygody. Łączą pokolenia, od dzieci, przez dorosłych w sile wieku, aż po najstarsze pokolenie. Dobra gra rodzinna musi mieć w sobie coś, co przyciągnie też i zaawansowanych graczy-rodziców. Czy gra o wiewiórkach spełniła pokładane w niej nadzieje? O tym przeczytacie w poniższym tekście.

Leśna draka to gra zaprojektowana przez Krzysztofa Matusika. Czytając zapowiedzi gry zastanawiałam się, czy gra z wiewiórkami przebije się przez setki innych gier, czy będzie dobrze kojarzona, mimo innej gry na rynku z tą samą tematyką? Po zagraniu wiem już, że to bardzo dobry tytuł rodzinny, który ma duże szanse podbić serca wielu rodzin, choć niekoniecznie tych zaprawionych w planszówkowych bojach.

Tematyką gry jest zbieranie przez wiewiórki zapasów na zimę. Taka zwykła, niewydumana, naturalna tematyka, ubrana została w uroczą i realną oprawę graficzną, co jest dużą zaletą gry. Orzechy, żołędzie, nasiona drzew iglastych, wiewiórki obecne na kartach akcji i jako drewniane pionki graczy. Do tego przepięknie zilustrowany upływ czasu od wschodu do zachodu słońca przywodzi na myśl same pozytywne skojarzenia. Las i jego życie bardzo spodobały się odbiorcom gry.

Zbieranie zapasów

Rozgrywka toczy się na polu gry zbudowanym z 16/20 kafeleków, na których znajdują się różne liczby żołędzi. Kafelki są dwustronne, a o tym co jest z drugiej strony wskazuje niewielka liczba na wierzchniej części kafelka. Układ kafelków jest losowy. Grę rozpoczyna się od wejścia do lasu na dowolny, zewnętrzny kafelek. W swojej turze gracz przesuwa pionek swojej wiewiórki na sąsiadujące w pionie lub poziomie kafelki trzymając się zasady, że kolejny kafelek musi mieć mniej żołędzi niż poprzedni (od wartości większej do mniejszej). Po przejściu gracz odwraca kafelek na drugą stronę i bierze tyle punktów, ile żołędzi znajdowało się na kafelkach, przez które przeszedł. Wędrówkę przez kafle gracz może urozmaicić wykorzystując kartę akcji dociąganą na początku tury. Karty akcji pozwalają na: ruch na ukos lub z pominięciem 1 kafelka, obrócenie dowolnego kafelka lub wymianę na nowy, ruch w odwrotnej kolejności czyli od wartości mniejszej do większej, dołożenie na dowolny kafelek 1 żołędzia zwiększającego wartość kafelka, rozpoczęcie tury od dowolnego zewnętrznego kafelka. Kolejną swoją turę gracz rozpoczyna z kafelka sąsiadującego z miejscem, na którym wcześniej zakończył ruch. Cała rozgrywka trwa 6 rund (oznaczane przy pomocy kart pory dnia), a wygrywa ją osoba z największą liczbą zebranych punktów.

Zasady proponują również wariant troszkę trudniejszy, a uczący zarządzania ręką. Każdy gracz dysponuje 7 kartami akcji w swoim kolorze. Gracz nie dobiera karty losowo, ale wybiera 1 z ręki na początku każdej swojej tury.

Wrażenia z podróży po lesie

Leśna draka to dobra gra rodzinna. Kojąca tematyka sięgająca do otaczającej, nieagresywnej rzeczywistości, miła dla oka oprawa graficzna przyciągają. Prostota zasad i bardzo dobrze napisana instrukcja to kolejna zaleta. A sama rozgrywka? Mimo, że zabawa sprowadza się do zwykłego poruszania się po polu gry i zdobywaniu punktów wciąga niesamowicie. Gracze rodzinni potrzebują spokojnych gier, w których każdy jest nagradzany, a zdobywanie punktów raz za razem wywołuje spory entuzjazm, szczególnie wśród dzieci. Rozgrywka nie jest banalna jak się może wydawać. Gracz za każdym razem analizuje przebieg trasy po jakiej powędruje jego wiewiórka. Każdemu zależy na jak najbogatszych leśnych łowach. Stąd każdy kierunek ruchu jest przeliczany. Bardziej sprytni gracze, jeśli istnieje taka możliwość, wybierają też trasy, po przejściu których odsłonią mniej zasobne w żołędzie kafle. Drugim ciekawym elementem mechaniki jest możliwość zagrania karty akcji. W bardziej wymagającym towarzystwie lepiej korzystać z wariantu zaawansowanego, by samodzielnie kombinować i manipulować ruchem lub polem gry. Z mało doświadczonymi graczami polecam grać z losowym doborem kart akcji – łatwiej jest w ten sposób nauczyć ich działania. Leśna draka to bardzo sympatyczna gra. Dla dzieci od 6 roku życia, dla ich rodziców i dziadków. Pozytywne zaskoczenie, które z przyjemnością Wam polecam.

Link BGG