Carcassonne – dodatki cz.1

W ostatnim tekście poświęconym Carcassonne opisałam podstawową wersję gry. Spostrzegawczy czytelnicy zauważyli zapewne, że w pudełku znajdują się 2 mini dodatki: Rzeka i Opat. Odświeżają one klasyczne Carcassonne, choć jak już wciągniecie się w rozgrywki, to na takim urozmaiceniu nie poprzestaniecie.

Mini dodatek Rzeka

Dodatek ten wprowadza do gry 12 nowych kafelków terenu zawierających: źródło, jezioro i 10 kafelków z korytem rzeki. Na kafelkach znajdują się również znane elementy z wersji podstawowej czyli łąka, klasztor, miasto i droga (tu oczywiście z mostem). Kafelek startowy zamienia się na kafelek ze źródłem i od niego rozpoczyna się rozbudowę pola gry. Kafelki są tasowane, tworzy się z nich osobny zakryty stos. Następnie gracze kolejno dociągają kafelki dodatku i tworzą z nich rzekę. Po dołożeniu kafelka mogą również umieścić na nim swój pionek jak w wersji podstawowej. Przy tworzeniu koryta rzeki należy pamiętać, że nie może się zapętlić. Rzekę zamyka kafelek jeziora. Dopiero po ukończeniu rzeki gracze dociągają kafelki z podstawki.

Początkowo może wydawać się, że kafelki z rzeką są zaledwie wizualnym urozmaiceniem. Jednak jest to nowa jakość w zagospodarowaniu przestrzennym. Rzeka dzieli miasto na 2 części, a oba brzegi dają graczom więcej możliwych pozycji startowych dla dokładanych płytek. Dodatek nie zmienia punktacji, a z tego wynika, że na rzece nie umieszcza się pionków.

Ze względu na nie najlepiej przetłumaczone zasady w polskiej instrukcji, pierwsza nasza rozgrywka z tym dodatkiem przebiegała według niewłaściwych zasad.  Kafelki rzeki (prócz źródła i jeziora) wtasowaliśmy między pozostałe płytki, w takim układzie nie wiadomo było kiedy zostaną dobrane, co momentami było bardzo uciążliwe. Te zasady wymuszają większą kombinację przy budowaniu pola gry, brak odpowiedniego kafelka to często długa blokada określonej pozycji i bywa, że pionka.  Nawet niezły ten wariant, choć lepsza wersja oryginalna.

Mini dodatek Opat

W nowej edycji gry, na 8 kafelkach znajdują się grafiki przedstawiające niewielki ogród. By móc korzystać z ogrodów potrzebne są nowe pionki, które zostały również dołączone do podstawowej wersji gry. Pionek Opata to ósmy meepel, jakim dysponuje każdy gracz. Dokłada się go na kafelek klasztoru, albo kafelek z ogrodem (w ogrodzie można położyć tylko pionek Opata, pozostałe pionki zgodnie z zasadami).

Pionek Opata, jako jedyny, może zostać ściągnięty z klasztoru lub ogrodu podczas tury gracza, zamiast akcji dokładania pionka. W chwili zabierania Opata z pola gry, wspomniane miejsca nie muszą być ukończone, ale i tak przynoszą graczowi po 1 punkcie za każdy kafelek (punktacja taka sama jak w przypadku klasztoru).

Dodatek ten zmienia sposób zarządzania pionkami. Jak na tak drobną zmianę, powoduje, że gracze w miarę szybko zdobywają punkty, sumarycznie składające się na dość pokaźny wynik. Siła Opata to właśnie możliwość przywrócenia go do puli pionków, szczególnie na początku gry, gdzie liczba dostępnych klasztorów i ogrodów jest duża.

Dodatek Karczmy i Katedry

To rozszerzenie nosi numer 1 w puli dodatków do Carcassonne. Pierwsza nowość to zwiększenie liczby graczy – dodatek zawiera zestaw pionków dla szóstego gracza. O nowe różowe pionki biją się nie tylko dziewczynki. W pudełku znajdują się również kafelki punktacji z wartościami 50/100, by łatwiej było graczom określić zdobytą przez siebie liczbę punktów (tor punktacji jest tylko do wartości 50 i wymaga od graczy specyficznego układania pionków po przekroczeniu tej wartości). Dodatek wprowadza 2 ważne zmiany. Pierwsza wprowadza nowe płytki terenu, na których znajdują się:

  • Drogi z karczmami dające po 2 punkty za każdy odcinek traktu, przy którym jest choć 1 karczma. Nie ukończona droga z karczmą nie daje punktów na koniec gry.
  • Katedry, zajmujące cały kafelek i dołączane do miast. Miasto z katedrą to 3 punkty za każdy kafelek i herb. Nieukończone miasto z katedrą nie daje żadnych punktów na koniec gry.
  • Nowe płytki terenu ze znanymi obiektami, ale ułożonymi w inny sposób niż standardowo np. klasztor z prowadzącymi do niego 2 drogami czy 4 oddzielne segmenty miasta.

Druga zmiana to nowy rodzaj pionków. Każdy gracz otrzymuje do puli swoich pionków 1 znacznie większy. Podczas rozstrzygania remisów liczy się on jak 2 zwykłe pionki.

Jak widać liczba pionków, którymi dysponują gracze wzrasta, rosną też możliwości zdobywania punktów. Walka o obszary nabiera innego charakteru – do głosu dochodzą większe siły z mniejszym nakładem. W moim domu, jeśli gramy 72 płytkami bez dodatkowych płytek, to nie zwiększamy puli pionków, a zastępujemy 1 mały pionek 1 dużym. Równowaga zostaje zachowana. Bardzo podoba mi się brak punktacji za nieukończone drogi czy miasta, wzrasta więc ryzyko przy rozbudowie pola gry. Emocji jest dużo, szczególnie pod koniec gry, gdy kafli jest mało, a przykładowo katedry dopiero co wprowadzono do gry.

Pod względem jakości nie miałabym żadnych zastrzeżeń, gdyby nie płytki różniące się miedzy sobą kolorystycznie (np. różne odcienie zieleni kafelków podstawki i dodatku). Z tego co wiem, problem dotyczy wszystkich wersji językowych. Na szczęście na jakość gry to nie wpływa.

Link BGG

Grę możecie kupić w sklepie www.planszomania.pl