Carcassonne – dodatki cz. 4

Jak święta, to spotkania rodzinne. Jak spotkania rodzinne, to gry rodzinne. Na dzisiejszy wieczór już przygotowałam kilka pudeł z grami, w tym kafelkowy klasyk Carcassonne. Trzeba jednak znaną grę pokazać z drobnymi zmianami, które gwarantują dodatki. Dziś na pewno dołączę 6-te rozszerzenie „Hrabia, Król i Rzeka”.

Dodatek ten wprowadza kilka nowości, które można prawie w całości włączyć do jednej rozgrywki, można też używać każdego z osobna, a również łączyć z innymi dodatkami. Pomanipulujecie punktacją i wzbudzicie nim sporo emocji. Przyjrzyjmy się razem, co ciekawego kryje się w 2 duuużych płytkach terenu, 22 małych płytkach terenu, płytkach i żetonach z królem i baronem, oraz co wnosi figurka hrabiego.

Rzeka II

Właściwie ten dodatek już znacie z wersji podstawowej gry w nowej edycji. Na początku gry gracze budują rzekę, na zmianę dokładając płytki i ewentualnie układając na graniczących z wodą terenach swoje pionki. Ta rzeka wprowadza jednak nowy kafelek, powodujący jej rozgałęzienie. W ten sposób rzeka rozchodzi się w 2 kierunkach i kończy 2 jeziorami. Zwiększa to wizualną atrakcyjność obszaru gry (jeszcze bardziej po połączeniu obu dodatków Rzeka) i zmienia też sposób układania kafelków z wersji podstawowej.

Miasto Carcassonne

2 duże płytki terenu, o łącznej powierzchni 12 małych, tworzą miasto Carcassonne. Płytki te są dwustronne. Stronę bez flag można używać zamiast startowego kafelka, dołączając do niego kafelki terenu. Gracze zyskują w ten sposób większą liczbę miejsc, do których mogą dołożyć kafelki na początku gry. Te 2 płytki bardzo spodobały się moim współgraczom.

Druga strona płytek miasta wprowadza drobną modyfikację zasad, bardzo przydatną w przypadku walki o wspólny zamknięty obszar gry i dający graczom korzyść po zamknięciu obszaru innego gracza. Na początku gry, w miejsce kafelka startowego umieszcza się płytki miasta Carcassonne, stroną z flagami. Flagi te wyznaczają 4 obszary: pałac, targ, kuźnię i katedrę, a posiadanie w tych obszarach pionków pozwala graczom przenieść je na właśnie zamknięte: miasto, pole, drogę, klasztor (lub siedzibę kultu). Gracze mogą umieścić w mieście Carcassonne po 1 swoim pionku za każdym razem, gdy zamkną w swojej turze przeciwnikowi jakiś obszar przynoszący mu punkty zwycięstwa. Wybór obszaru jest dowolny. Po dodaniu pionka, gracz może również przesunąć pionek Hrabiego do wybranej dzielnicy w mieście. Ten pionek blokuje wszystkie pionki znajdujące się w tej samej co on dzielnicy.

W chwili, gdy podliczane są punkty za dowolne zamknięte miasto, drogę lub klasztor/miejsce kultu, to gracze mający odblokowane pionki w odpowiedniej dzielnicy miasta Carcassonne, mogą je przenieść do właśnie zamkniętego obszaru, by ustalić przewagę istotną przy punktacji. Na koniec gry można przestawiać podwładnych z odpowiedniej dzielnicy Carcassonne na pola.

Ten dodatek okazał się bardzo przydatny, bo miesza w punktacji. Co więcej, intensyfikuje emocje, bo nigdy nie wiadomo, czy ktoś nie zgarnie ciężko wypracowanych przez nas punktów zwycięstwa.

Siedziba kultu

Prócz 5 zwykłych płytek terenu, w dodatku znajdziecie 5 płytek z miejscem kultu. Po dołożeniu do pola gry odpowiedniego kafelka, gracz może położyć na nim pionek. Ta płytka punktuje tak samo jak klasztor. Jednak jeśli znajduje się w pobliżu (tylko 1) klasztoru (w pionie, poziomie, na skos), to pionek na niej się znajdujący, jako heretyk rzuca wyzwanie mnichowi z klasztoru (lub vice versa). Pojedynek polega na tym, że kto jako pierwszy otoczy swój pionek kafelkami, ten zdobywa punkty. Ciekawy to sposób na odebranie przeciwnikowi punktów zwycięstwa. Jeszcze ciekawszy, gdy włączy się do tego przenoszenie pionków z dzielnicy  katedralnej w mieście Carcassonne.

Król i Baron Rabusiów

Ostatnim ciekawym elementem tego dodatku są 2 płytki: Króla i Barona, oraz przypisane im znaczniki (po 1 na kafelek). W chwili gdy gracz jako pierwszy zamknie miasto, to otrzymuje płytkę Króla i kładzie znacznik w tym mieście. To samo dzieje się w przypadku Barona – gracz otrzymuje tę płytkę po zamknięciu drogi. W toku gry każde większe ukończone miasto/droga, w porównaniu z tymi zawierającymi znaczniki, powoduje przeniesienie znacznika i przekazanie płytki graczowi, który ukończył dany rodzaj obszaru. Gracz, który posiada płytkę Króla lub Barona na koniec gry dostaje dodatkowo po 1 punkcie za każde ukończone, odpowiednio, miasto lub drogę.

Dodatek kupicie w sklepie www.planszomania.pl

0 Udostępnień