Bukiet

Charakterystycznym elementem dla folkloru łowickiego są kodry czyli wycinanki. Ich historia sięga drugiej połowy XIX wieku. Wtedy to zaczęto nimi dekorować wnętrza chłopskich chałup, a tradycja ta przyszła z kultury żydowskiej. Kodry są wykonywane przez warstwowe naklejanie kolorowego papieru, w kolejności od największych do najmniejszych elementów. Fragmenty wycinane są ręcznie za pomocą nożyc do strzyżenia owiec, a najczęstszym motywem są kwiaty. Te barwne motywy są charakterystyczne nie tylko dla kultury łowickiej, ale spotyka się je również w folklorze kurpiowskim, zalipiańskim czy podhalańskim.

Styl ludowy przeżywa renesans. Wiele osób inspiruje się motywami roślinnymi, typowymi dla polskiego folkloru. Ogromnie ucieszyło mnie więc polskie wydanie gry Bukiet, w którym to, zamiast zwykłych grafik kwiatów, mocno oddających naturę, użyto kwiatów znanych z wycinanek folkloru łowickiego. Oprawa graficzna gry jest urzekająca, a odpowiada za nią Przemysław Fornal. Co więcej, miałam przyjemność widzieć te motywy również na gadżetach promujących grę: podstawkach pod kubki, magnesach i płóciennych torbach. Prezentują się zacnie.

Jak nazwa gry wskazuje, motywem przewodnim są kwiaty. W grze wcielamy się w hodowców kwiatów, którzy muszą realizować zamówienia klientów. Pierwsza myśl sugeruje, że zapewne potrzebne do tego będą karty. A tu niespodzianka. W pudełku znajdziemy notesy, ołówki, kości w 6 kolorach i znacznik pierwszego gracza. Kartka z notesu zawiera 2 ważne dla gry obszary:

  • 6 pól zawierających różne układy kwiatów, każde pole to 12 kwiatów w 4 kolorach. Co więcej, w notesach znajdują się 4 różne wersje układów kwiatów, piątą można ściągnąć ze strony wydawnictwa.
  • Obszar punktacji, w którym oznacza się wszystkie ścięte kwiaty w danym kolorze, całkowicie wyeksploatowane pola kwiatów, niezadowolonych klientów i całkowitą liczbę zdobytych punktów.

Kwiatowy biznes

Bukiet to gra abstrakcyjna, w której gracze drogą optymalizacji, starają się zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa. Na początku gry gracze ustalają na jakim arkuszu będą prowadzić rozgrywkę. W grze może uczestniczyć 1-5 osób, choć zasady dla 1-2 osób nieznacznie różnią się od wersji dla 3-5 graczy. W grze korzysta się z 6 kości, reprezentujących kwiaty w określonych kolorach.

Gracz ze znacznikiem pierwszego gracza (co rundę przekazywanego kolejnej osobie) rzuca kośćmi i wybiera 1 dla siebie. Biała kość zastępuje dowolny kolor. Kolejni gracze wykonują tę samą akcję, jednak każda kolejna osoba ma coraz mniejszy wybór. Po wybraniu kości należy ściąć kwiaty, czyli po prostu otoczyć pętlą kwiaty w wybranym kolorze kości na dowolnym polu/polach. Podczas ścinania kwiatów obowiązuje kilka zasad:

  • Wszystkie ścinane kwiaty w wybranym kolorze muszą sąsiadować ze sobą w pionie lub poziomie.
  • Kwiaty mogą znajdować się na sąsiadujących polach.
  • Można ściąć tylko kwiaty, które nie są otoczone pętlą, w liczbie mniejszej lub równej liczbie oczek na wybranej kości, wśród nich może być biały kwiat, pełniący rolę jokera.
  • Można ściąć kwiaty innego koloru.

Decyzje podjęte w czasie ścinania mogą doprowadzić do niezadowolenia klientów. Każdy brakujący kwiat w zamówieniu lub każdy kwiat w niewłaściwym kolorze (prócz białego) przynosi graczowi ujemny punkt. Co więcej, gracz posiadający na koniec gry najwięcej punktów ujemnych otrzymuje dodatkowo 3 punkty karne, zaś ten z najmniejszą liczbą niezadowolonych klientów 3 punkty dodatnie.

W trakcie gry gracz zdobywa punkty za ścięte kwiaty i opróżnione pola. Wszystkie ścięte kwiaty w danym kolorze przynoszą 7, 5 lub 3 punkty. Pierwsza osoba, która tego dokona otrzymuje największą liczbę punktów, kolejne 2 osoby o 2 punkty mniej. Za ścięcie wszystkich kwiatów na polu można otrzymać kolejno 3-6 punktów, w zależności od liczby opróżnionych pól na własnej karcie. Te punkty są niezależne od osiągnięć pozostałych graczy.

Koniec gry następuje w chwili, gdy jakiś gracz zetnie kwiaty na 4 polach lub zetnie wszystkie kwiaty w 3 różnych kolorach.

Grając w 2 osoby gracze na zmianę dobierają po 2 kości. W rozgrywce solo nie używa się białej kości, rozgrywka trwa 8 rund, a w każdej gracz wybiera po 2 kości. W takiej rozgrywce nie przyznaje się dodatkowych 3 punktów karnych lub dodatnich, a maksymalna liczba punktów za ścięte kwiaty to 5.

Bukiet dla każdego

Bukiet to abstrakcyjna gra, będąca swoistą wieloosobową łamigłówką. Bardzo dobrze działa w każdym składzie i przynosi ogrom satysfakcji, nawet w trybie solo. Mechanika sprowadza się do wyboru kości i zakreślenia wybranych elementów na karcie, jednak ta prostota jest pozorna. Gracz przez całą rozgrywkę zmuszany jest do optymalizacji swoich ruchów, do ciągłego balansowania między zyskiem i stratą. Napięcie to jest tym większe, im dalej siedzi się od gracza rozpoczynającego. Każde przejmowanie znacznika pierwszego gracza witane jest ogromnym poczuciem ulgi i chwilowym spadkiem napięcia. Wynika to z losowej dystrybucji wyników na kościach. Największą radością są witane wartości 3-4, do 1 i 5 podchodzi się z umiarkowanym entuzjazmem, za to 6 są najbardziej niechcianą wartością. Los daje popalić i trzeba mocno się nakombinować, by wybrnąć obronną ręką z trudnej sytuacji, szczególnie na zaawansowanym etapie gry, gdzie kwiatów jest coraz mniej. Ta gra jest losowa, ale jest to bardzo pożądany element. Bez niego nie byłoby napięcia i wysokiego poziomu kombinacji, a nawet ryzyka. Gracze konkurują ze sobą na kilku płaszczyznach. Istotna jest szybkość w ścinaniu kwiatów w danym kolorze, bowiem od niej właśnie zależy liczba zdobytych punktów za kolor. Istotne jest szybkie opróżnianie pól, bo czwarte pole przynosi aż 6 punktów. Warunki zakończenia gry to kolejny aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę. 3 rodzaje wyprzedanych kwiatów lub 4 opróżnione pola wyznaczają koniec gry. Kończąc grę odbiera się szanse pozostałym graczom na zdobycie kolejnych punktów. Nawet wielu punktów. Nie raz usłyszałam „No, jak to koniec gry? Przecież nic jeszcze nie zrobiłem!”. Ostateczna punktacja może być utrzymana na zbliżonym poziomie, ale może też znacznie różnić się między graczami. Szczególnie wtedy, gdy przy stole jest więcej graczy, a 6 wypadło co niemiara.

Bukiet w swojej prostocie oferuje kilka dróg do zwycięstwa. Można walczyć o kwiaty, dające maksymalnie 21 punktów. Można walczyć o pola dające graczowi maksymalnie 18 punktów. Można walczyć o jak najmniej punktów karnych za niezadowolonych klientów. Wiadomo jednak, że zdobywane punkty nie pochodzą tylko z 1 źródła i są sumą pracy przez całą grę na wielu frontach. To niesamowite, że taka mała gra daje graczowi tyle możliwości.

Do Bukietu można zaprosić każdego. Od starszych dzieciaków (od 8 roku życia), po dorosłych. Gra się szybko, przyjemnie i z dużym zaangażowaniem. Regrywalność zapewniają kości, różne układy kwiatów, na razie w 5 wersjach i decyzje graczy. Jestem po kilkunastu rozgrywkach i z taką samą przyjemnością zasiadam do kolejnych rozgrywek. Choć najchętniej w 2-3 osoby, gdzie mam większy wybór kości. Polecam wam tę grę nie tylko ze względu na mechanikę, ale również ze względu na piękny polski akcent!

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl