Sadzimy las

W miniony piątek odbyła się uroczysta gala rozstrzygnięcia III edycji konkursu „Wymyśl grę, zostań autorem Granny”. Przyznano 3 wyróżnienia, 2 drugie miejsca, a nagrodę główną zdobyła pani Justyna Kubiak za grę „Szukaj, szukaj”. Tak jak w poprzednich edycjach konkursu, tak i w tej, nagrodzona gra zostanie wydana przez wydawnictwo. W trakcie gali miała również miejsce premiera zwycięskiej gry z II edycji konkursu Granny.

Po dzisiejszym dniu grania z dziećmi, z przyjemnością podzielę się z Wami opinią o najnowszej grze dla dzieci w wieku 4-10 lat.

Smok Obibok poleca

Gry Granny, te dla przedszkolaków, bardzo sobie cenię. Rozwijały moje dziecko, bawiły je, angażowały. Wiele tytułów jeszcze mamy na półce, wiele też podarowałyśmy dzieciom znajomych, dzieciakom w przedszkolu czy w szkole podstawowej. Nasze polskie gry, u nas wymyślone, u nas wyprodukowane, dla naszych dzieci. Serię gier „Smok Obibok poleca” (Już czytam, Stuku puku, Moje dinozaury, Kółka i spółka oraz Mój pierwszy quiz) zasiliła kolejna gra, laureat konkursu Granny.

Jak zostać leśnikiem

Ta nowa gra to Sadzimy las – magiczna podróż po lesie, magiczna zabawa w leśników i przyrodników. Gra bardzo spodobała się mnie i moim mały testerkom. Zachwyt wzbudziło wykonanie, prostota rozgrywki, a jednocześnie możliwość podejmowania wyborów, jednakowe szanse na wygraną, dobra zabawa i walory edukacyjne. Zaskoczyła mnie też tajemnicza koperta, a w niej… nasionka, w mojej kopercie nasionka świerku.

Trzeba więc wyhodować las. Może nie z nasionek, ale z tekturowych elementów. Są tu więc podstawki do trzymania drzew w pionie, 2-częściowe drzewa iglaste, 5 gatunków ptaków: sowa, sikorki, dzięcioły, kukułki, a także plansze zagajnika. Są też 3 żetony ze zwierzątkami. Wszystko wykonane z grubej tektury i naprawdę świetnej jakości, choć w przypadku nasuwanych na siebie elementów nie ominie was rozwarstwienie tektury (lepiej zawczasu pokażcie dzieciom jak delikatnie łączyć ze sobą elementy drzew i ptaki).

Zasady gry są bardzo proste, a sama rozgrywka szybka i dynamiczna. Gracz otrzymuje planszę zagajnika z 5 polami, na których musi zasadzić las. Kto jako pierwszy będzie miał 5 drzew złożonych z podstawy, korony i leśnego ptaka ten wygrywa. Elementy lasu dzieli się na 3 zbiory oznaczone cyframi:

  1. podstawy drzew,
  2. korony drzew,
  3. leśne ptactwo.

Gracz w swojej turze rzuca 2 kośćmi z wartościami 1-3. Uzyskany wynik dostosowuje do swoich potrzeb zgodnie z zasadą, że cyfra na jednej kości określa zbiór z jakiego gracz dobiera elementy, a cyfra na drugiej kości wskazuje liczbę elementów jakie gracz zabiera z określonego zbioru. Przykładowo: na kości wypadły wartości 2 i 3, gracz bierze 3 elementy ze zbioru nr 2 lub 2 elementy ze zbioru nr 3. Jeśli na kości wypadną te same cyfry, to gracz może również dobrać 1 element z dowolnego zbioru. Mechanizm z kostkami to świetny pomysł na ograniczenie losowości i daje graczowi wybór. Gracz umieszcza zdobyte elementy na swojej planszy zgodnie z zasadą, że najpierw musi być podstawa drzewa, potem korona, a na końcu ptak. Kolejny świetny pomysł zmuszający dzieci do kombinowania!

Jest też wariant zaawansowany. W nim gracz korzysta z tzw. schowka. Bywa tak, że w trakcie rozgrywki wypadną na kościach wartości, z których gracz nie może skorzystać (np. ma już wszystkie elementy danego rodzaju; nie ma jakiegoś elementu by zamontować na nim kolejny). W takim przypadki, w wariancie podstawowym gracz nic nie zdobywa, a kolejka przechodzi na następnego gracza. W wariancie zaawansowanym gracz może dobrać dowolny element i umieścić go koło swojego zagajnika. Będzie mógł go wymienić lub skorzystać z niego w kolejnych turach. Nie ma więc „pustych” tur. W tym wariancie istotne są również różnice pomiędzy gatunkami ptaków. Jednych jest mniej, innych więcej. Trzeba więc powalczyć, by na minimum 4 drzewach były różne gatunki. Trudne, bo jest 1 sowa, 2 kukułki, reszty ptaków jest więcej, a konkurencja nie śpi.

Jesteś moją mamą, dam ci fory

Choć kości wnoszą element losowy, to dzięki mechanice i wyborom wcale jej się nie odczuwa. Dzieci nie muszą dawać forów rodzicom. Gra jest świetna. Krótka, dobrze działająca w 2-4 osób, zabawna, bardzo ciekawa (wciąga nawet dorosłych), dobrze wykonana i o ogromnych walorach edukacyjnych. Dzieci mają możliwość poczuć na własnej skórze, że sadzenie drzew wcale proste nie jest. Drzewa muszą rosnąć, zabiera to trochę czasu. Elementem edukacyjnym jest również plakat na drugiej stronie instrukcji. Opowiada on o lesie, jego dobrach i uczy jak należy w nim się zachować. Atrakcyjna grafika, atrakcyjne elementy, atrakcyjne treści edukacyjne. Czegóż chcieć więcej? Kolejnych takich gier. Serdecznie Wam polecam!