Bang! Gra kościana: Old Saloon

Ponad 3 lata temu miałam przyjemność po raz pierwszy zagrać w kościaną wersję gry Bang! Gry szybkiej, prostej, zabawnej i wciągającej. Gry z klimatem dzikiego zachodu, gdzie strzały padają znikąd, Indianie atakują, a szeryf próbuje zaprowadzić porządek. Dziś opowiem o dodatku do tej gry, który niedawno pojawił się na naszym rynku w polskiej wersji językowej.

Old Saloon to dodatek intensyfikujący życie na Dzikim Zachodzie. Atmosfera jest w nim gęstsza, bardziej napięta i wiele się dzieje. Rozgrywka zostaje mocno wzbogacona o nowe elementy, które można swobodnie wybierać i łączyć ze sobą. Wersja podstawowa gry, choć przez nas ograna dość mocno, nabrała świeżości i rumieńców. Dodatek proponuje 5 wariantów, dla których przygotowano nowe kości, znaczniki i karty. Wszystko bardzo dobrej jakości.

Wariant 1

Do gry wprowadza się 2 nowe kości. Przed rozpoczęciem tury gracz decyduje czy kość z wersji podstawowej zastąpi jedną z nich. Po turze kość z dodatku wraca na środek stołu. Obie kości różnią się między sobą użytymi symbolami i z tego powodu nawet otrzymały własne nazwy: pyskata i tchórzliwa. Prócz znanych symboli pojawiły się nowe:

  • złamana strzała – pozwala na odrzucenie na środek stołu strzały swojej lub innego gracza,
  • nabój – gracz traci 1 punkt życia,

i te znane, ale podwojone (piwko, gatling, między oczy 1 i 2). Działają tak samo jak w wersji podstawowej, ale pozwalają na dwukrotne wykonanie tej samej akcji na 1 graczu lub 2 różnych. Wprowadzając te kostki do gry trzeba również pamiętać o kolejności rozpatrywania symboli, tak jak  w wersji podstawowej, choć tu z dodatkowymi symbolami: indiańska strzała, złamana strzałą, kula, dynamit, między oczy 1, miedzy oczy 2, piwko a na końcu gatling.

Wariant 2

Do indiańskich strzał można dodać żeton Strzały Wodza Indian. Jest ona równa 2 zwykłym strzałom. Podczas ataku Indian, posiadacz takiej strzały traci 2 punkty życia, ale w chwili, gdy ma najwięcej zebranych strzał (wodza liczy się podwójnie) spośród wszystkich graczy, to nie traci żadnego punktu.

Wariant 3

Wariant ten wprowadza role specjalne. W wersji podstawowej szeryf, zastępca szeryfa, bandyta i renegat to postacie ważne tylko podczas realizowania celu gry – każdy miał za zadanie kogoś wyeliminować. Tu każda postać ma dodatkową umiejętność, wykorzystywaną tyko 1 raz podczas gry, czego konsekwencją jest ujawnienie swojej roli. Karty ujawniane są na początku gry, na początku lub końcu swojej tury, po dowolnym lub ostatnim rzucie kostkami, po ujawnieniu się innego gracza, przy zyskiwaniu punktów życia lub eliminacji dowolnego gracza. Ujawnienie się pozwala na przejęcie czyjejś roli, manipulacje kostkami, zablokowanie roli innego gracza lub uniemożliwienie zdobycia punktów życia, wymiana strzał miedzy 2 graczami, rozegranie kolejnej tury, uratowanie gracza przed eliminacją.

Wariant 4

Nowe postacie i ich umiejętności to konieczność w każdym dodatku do gier z bohaterami. Tu dostajemy ich 8 i ku uciesze moich nastoletnich współgraczek, mamy już w całej grze wystarczającą liczbę kobiet na kartach. Umiejętności sprowadzają się do ochrony przed strzałami, manipulacji kośćmi i strzałami, zyskiwania punktów życia.

Wariant 5

Podczas gry w 5 lub więcej osób można do gry wprowadzić rolę Zjawy/Ducha renegata. Dostaje ją pierwszy wyeliminowany gracz (ale nie szeryf). W nowej roli gracz ma nowe umiejętności:

  • rzuca tylko 2 podstawowymi kostkami,
  • nie jest liczony podczas działania akcji między oczy,
  • po rzucie kostkami przydziela wynik z 1 kostki 1 osobie (jeśli na obu kostkach wypadnie to samo, to wynik jest podwojony) przekazując jej odpowiedni żeton. Gracz posiadający taki żeton w swojej turze, przed pierwszym rzutem kostkami musi ustawić wynik 1 z nich (lub 2 za podwojony żeton) na to co ma na żetonie, rzucić pozostałymi i rozpatrzyć odpowiednie symbole, w drugim rzucie można już użyć kostkę zmienioną przez Zjawę.

Old Saloon to dodatek bardzo odświeżający grę. Cieszę się, że mam go w kolekcji, że mogę nim urozmaicać rozgrywkę. Bang! kościany bardzo się podoba, z dodatkiem jest super. Szczególnie mocno odczujecie to grając w 5-8 osób. Każdy wariant wprowadza coś nowego. W pierwszym, zmiana kości na pyskatą doprowadza do mocno agresywnej gry, takiej bezwzględnej, druga łagodniejsza ratuje z opresji. Wariant 2 zwykle dołączaliśmy do innych. Po strzałę wodza sięgali gracze z dużą liczbą strzał, by wymigać się z utraty punktów życia. Wariant 3 wprowadzający role specjalne używamy zawsze. Ujawnianie ról to mnóstwo emocji, to wyważanie potrzeby chwili na wykonanie przypisanej im akcji. Wariant 4 – nowe postacie z nowymi umiejętnościami zawsze są w cenie, w każdej grze. Zaś gdy przy stole siedzi babiniec, to postacie kobiece cieszą się ogromna popularnością, bo wszystkie wolimy być bez wąsa i brody, ale nadal super bohaterkami. Old Saloon zwiększa liczbę kart z kobietami. Ostatni wariant to właściwie pomoc dla gracza (tylko dla jednego), który został wyeliminowany z gry. Nie musi siedzieć z boku i biernie się przyglądać rozgrywce, ale może nawet wygrać będąc w odpowiedniej drużynie. Old Saloon jest dobrze przemyślany, nie wepchnięto nic na siłę, wszystko jest potrzebne i uatrakcyjnia rozgrywkę. Warianty można swobodnie łączyć ze sobą i wszystko działa bardzo dobrze. Bardzo polecam ten dodatek.

Link BGG

Dodatek kupicie w sklepie www.planszomania.pl

  • AnaMan

    Czekałem z zakupem na jakąś przekonującą recenzję 🙂
    Dlaczego piszesz, że w podstawce nie było kolejności rozpatrywania symboli na kościach? Jest tam równie ważne.

    • scheherazadeZnadPlanszy

      O fakt, w podstawce jest napisane “Gracz musi rozpatrywać wyniki w poniższej kolejności”, automatycznie tak rozpatrywaliśmy. Zaraz poprawię w tekście.

  • Michał Wróblewski

    Po przeczytaniu instrukcji nie wiem jak się przydziela role specjalne. One są inne dla szeryfa, inne dla bandytów i inne dla renegata. Czy to działa tak, że ujawniam się i dopiero wtedy wybieram lub losuję kartę roli specjalnej? I czy szeryf zawsze ma tę samą? Pls o pomoc.

    • scheherazadeZnadPlanszy

      Przykładowo, zamiast kart ról z podstawki bierzesz karty ról specjalnych z dodatku, tasujesz je i losowo rozdajesz graczom. Każdy podgląda kartę i tylko szeryf się ujawnia, tak jak w podstawce.

      • Michał Wróblewski

        Aha. Faktycznie jakie to proste. Ale w instrukcji tego jasno nie napisali. Dzięki.