Lekcja 8
O planowaniu i przewidywaniu ruchów
Yoroshiku onegaishimasu
Pojedynek robotów jest świetnym narzędziem do nauki planowania własnych ruchów i przewidywania ruchów przeciwnika. Jest to według mnie najtrudniejszy element każdej gry strategicznej, szczególnie gier abstrakcyjnych, do jakich zalicza się Dobutsu shogi. Nabycie tych umiejętności znacznie usprawnia nie tylko grę, ale również pomaga w życiu codziennym.
Gdybyś bezmyślnie przesuwał figury lub umieszczał kolejne na planszy, gra nie miałaby sensu i trwałaby zaledwie chwilę. W rzeczywistości, patrzysz na planszę i przyglądasz się pozycjom figur przeciwnika. Zawsze dążysz do tego by wygrać, doprowadzasz więc często do oute. Poświęcasz figury, by osłabić obronę przeciwnika, ale też sam nimi atakujesz by zdobyć przewagę. Balansujesz między korzyściami i stratami wynikającymi z danego ruchu, właśnie analizując potencjalne zagrania przeciwnika. Dzięki temu gra nabiera głębi, choć początkowo ma ona raczej charakter taktyczny, a dopiero z nabytym doświadczeniem staje się grą strategiczną.
W dzisiejszej lekcji będziesz mógł nauczyć się tej trudnej sztuki przewidywania. Jeśli przygotowałeś już planszę i figury obok komputera, to zapraszam do pierwszego zadania. Dolna część planszy należy do Ciebie.
Zadanie 1
Masz za zadanie doprowadzić do tsumi w 3 ruchach, mając do dyspozycji figury rozstawione na planszy i 2 małe żółte roboty obok planszy. Kolejność ruchów jest taka: Ty, przeciwnik, Ty.
Spójrz na planszę – Twój czerwony robot może przesunąć się na dowolne pole w drugim rzędzie, będzie więc wspierał każdą figurę, którą tam umieścisz. Połóż małego żółtego robota na polu C2.
Doprowadziłeś do oute i czerwony robot przeciwnika musi uciekać na pole B1. Nie może złapać tego robota, bo zagraża mu Twój czerwony robot.
Wprowadzasz na planszę drugiego małego, żółtego robota. Tym razem na pole B2, które jest również chronione przez Twojego czerwonego robota. Znów zagroziłeś przeciwnikowi, a ten nie ma nawet gdzie uciec, bo pole A1 zajmuje inny jego robot. Tak doprowadziłeś do tsumi.
Zadanie 2
Teraz Twoja kolej. Masz doprowadzić do tsumi w 3 ruchach korzystając z 2 białych robotów stojących przy planszy i poniższego układu figur na planszy.
Zadanie 3
Tym razem masz do dyspozycji 2 zielone roboty, które musisz wprowadzić na planszę, by doprowadzić w 3 ruchach do tsumi.
Zadanie 4
Mały żółty robot wraz z białym czekają na wrzutkę na planszę. W jakiej kolejności i gdzie je umieścisz, by doprowadzić do tsumi w 3 ruchach?
Odpowiedzi do powyższych zadań opublikuję w przyszłym tygodniu.
Odpowiedzi do zadań z lekcji 7:
- Biały robot na pole B3.
- Biały robot na pole B2.
- Biały robot na pole C2.
- Zielony robot na pole C1.
- Zielony robot na pole A1.
- Mały żółty robot na pole A2; zielony robot na pole B1 lub A2; biały robot na pole B2.
To na dzisiaj tyle.
Arigatou gozaimashita
Zadania opracowałam na podstawie dostępnej literatury, a tekst powstał przy współpracy z :