Trzy małe świnki – bajkogra
Niebawem na nasz rynek trafią 3 całkowicie spolszczone gry, których motywem przewodnim są znane bajki dla dzieci. Bajki? To nie dla mnie! – krzyknie geek. A właśnie, że i dla Ciebie geeku. Szczególnie jeśli masz dzieci, własne, w rodzinie, po sąsiedzku, w klubie gier. Po weekendzie z tymi grami wiem o czym mówię. Nie dość, że dzieci świetnie się bawiły, to i dorośli ani przez moment nie byli znudzeni. I do tego to przepiękne wydanie… Miód na oczy. Takie są właśnie Bajkogry z nowej serii wydawniczej Portalu i 2 Pionków.
Trzy małe świnki to gra otwierająca nową serię. Oparta jest na znanej bajce właśnie o trzech małych świnkach i ich chatynkach. Pudełko do gry, stylizowane na grubą księgę bajek, to majstersztyk: otwiera się je jak księgę, a w środku same cudeńka. Różowiutka wypraska utrzymująca wszystko w ładzie, trochę kart, tekturowe fragmenty domków, 5 różowiutkich kostek i koło z ruchomą strzałką – niecne narzędzie wilka. Do tego dobrze napisana instrukcja i… dodatkowa książeczka z bajką o 3 małych świnkach, w której znajdziecie grafiki z gry i opowieść w wersji nieznacznie zmodyfikowanej przez autora gry.
Wiem, że patrzycie na ten tekst z lekkim niedowierzaniem – ta gra może być i dla dorosłych? Kości i koło ze strzałką oznaczają tylko jedno – los się dzięki nim turla i kręci. Owszem, dla dorosłych gra przez to jest lekka, ale dla dzieci emocjonująca. Co najważniejsze, też niebanalna i wymagająca podejmowania wielu decyzji. To ogromna zaleta tej gry. Dzieci myślą, zarządzają ryzykiem i kombinują. Dorośli myślą, zarządzają ryzykiem i kombinują. W fajnym klimacie i nawet z morałem.
O budowie domków
Celem gry jest budowa domków, przynosząca punkty na koniec gry. W swojej turze gracz do 3 razy przerzuca 5 kostek z symbolami okno/drzwi/dach/wilk. Przerzucać można wszystkie lub wybrane kostki, prócz tej, na której wypadł symbol wilka. Przerzucanie można zakończyć w dowolnym momencie, ale trzeba po trzecim przerzucie lub gdy wypadną co najmniej 2 symbole wilka. Za wyniki uzyskane na kostkach gracz może zakupić określone elementy domku, 1 lub więcej jeśli pozwalają na to wyniki rzutów. Im lepszej jakości materiał budulcowy (słoma<drewno<cegła), tym wyższa cena (2<3<4 te same symbole uzyskane po rzutach). O przerzutach i zakupie materiałów decyduje gracz, trzymając się zasad budowy:
- domki muszą mieć tylko 1 drzwi, dowolną liczbę okien i tylko 1 dach;
- domki mogą być wykonane z różnych materiałów;
- budowa zaczyna się od drzwi lub okna, po położeniu dachu domek jest ukończony i nie można go rozbudowywać;
- można zacząć budowę nowego domku bez konieczności ukończenia poprzedniego.
W sytuacji gdy gracz wyrzuci 2 symbole z wilkiem gracz kończy turę bez możliwości zakupienia elementów domków. Wybiera 1 domek dowolnego gracza, rozkręca strzałkę na tarczy palcem lub dmuchając i po zatrzymaniu się strzałki sprawdza jaki rodzaj materiału budulcowego wskazała (słoma, drewno, cegła). Jeśli wskazany wcześniej domek przeciwnika posiada elementy wykonane ze wskazanego materiału, to są one usuwane z gry.
Gra kończy się, gdy wyczerpią się stosy płytek domu (jest 9 stosów, w każdym: określony element domu, z określonego materiału), w liczbie zależnej od liczby graczy np. dla 3 graczy, 3 dowolne stosy. W tym momencie następuje podliczanie punktów za:
- liczbę głów świnek (nie całych świnek) na poszczególnych elementach ukończonych domków;
- doniczki – po 1 punkcie;
- ukończone domki – po 1 punkcie.
W wersji zaawansowanej, gracze mogą zdobyć dodatkowe punkty na koniec gry lub w jej trakcie, oznaczane przy pomocy kart nagród:
- po 2 punkty dla osoby, która jako pierwsza ukończyła domek cały z drewna, słomy lub cegły;
- po 3 punkty za największą liczbę ukończonych domków, najwyższy ukończony dom, największą liczbę doniczek.
O wartości budowy
Przyznaję, że po rozgrywkach w Wesołą Farmę miałam duże oczekiwania względem kolejnych tytułów z 2 Pionków. Nie zawiodłam się. Nowa gra zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. W Trzech małych świnkach widzę same pozytywy (no może prócz tego, że elementy wysypują się, gdy pudełko jest ułożone w pionie):
- jest to gra przepięknie wykonana;
- klimatyczna i zachęcająca do czytania;
- jest grą dla każdego, wielopokoleniową, zasiąść mogą do niej wnuki, rodzice i dziadkowie;
- zasady są proste i logiczne, szybkie do wytłumaczenia, pomocą jest dobrze napisana instrukcja;
- nikt przy tej grze się nie nudzi, jest dynamiczna, tury szybko przebiegają, dobrze się gra w każdym składzie osobowym;
- jest pełna emocji związanych z wyścigiem o punkty i emocji przy spotkaniu z wilkiem (najczęściej wilk odwiedza tego, kto ma duży majątek lub nazywa się mama);
- emocje rosną przy zastosowaniu kart nagród;
- wymaga umiejętności zarządzania ryzykiem przy przerzutach kośćmi;
- wymaga dobrej analizy w co zainwestować, by stosy zbyt szybko się nie wyczerpały i więcej punktów można było zdobyć;
- wymaga umiejętności kombinowania przy zakupach na rynku budowlanym;
- uczy, że konsekwencje złych wydarzeń (2 wilki na kościach) dotykają kilka osób (1 traci możliwość zakupów, 2 może stracić domek lub jego część), stąd negatywna interakcja nie wywołuje złośliwych uśmieszków;
- uczy, że kłopoty w trakcie gry (spotkanie z wilkiem, kiepskie rzuty kośćmi) nie oznaczają przegranej, a walczyć trzeba do końca.
Dodatkowo gra pozwala porozmawiać z dzieckiem na temat znaczenia bajki o 3 małych świnkach i nauczyć je czegoś o życiu.
Trzy małe świnki to świetna gra. Bardzo Wam polecam!
Grę przekazało wydawnictwo:
Link BGG