BrainBox – gra planszowa

BrainBox to seria quizów pamięciowych, która doczekała się ponad 40 różnych wersji tematycznych. Wydano je w 26 językach i 57 krajach. Ponad 30 z nich dostępnych jest w wersji online, po zalogowaniu się w klubie. Gry te uruchamiają wiele ośrodków stymulujących pamięć, angażując w procesie zapamiętywania obie półkule mózgowe. Dzięki temu prostemu zabiegowi, autor pokazał, że wiedza ma większe szanse na trwałe pozostanie w pamięci. Pokazał też proste narzędzie, które można wykorzystać w wielu dziedzinach wiedzy i w każdym wieku.

W moje ręce wpadła nowość, wydana w Polsce przez wydawnictwo Albi. To już nie pudełko pełne kart z jednej tematyki, ale gra planszowa wielotematyczna. Na bazie pierwotnego pomysłu gra została wzbogacona o planszę i pionki, a zasady dopasowano do nowych elementów. W grę można grać od 1 gracza do 4, ale również drużynowo.

Pudełko pełne pomysłów

Wszystkie elementy zostały wykonane w 70% z materiałów odzyskanych po recyklingu, są bardzo solidnie i estetycznie wykonane. Prócz pionków, 8-ściennej kości i klepsydry, istotę gry stanowią karty z wiedzą i pytaniami, oraz plansza.

W grze występuje 8 kategorii po 20 kart:

  1. Rozrywka – karty dotyczą zespołów muzycznych, kompozytorów, aktorów, różnych form rozrywki typu taniec czy fotografia, oraz miejsc np. cyrk. Znalazło się również miejsce na gry plenerowe i planszowe, choć te drugie raczej z kategorii klasyków jak Węże i drabiny czy Chińczyk.
  2. Ludzie i miejsca – karty dotyczą znanych miejsc na całym świecie i ludzi odpowiedzialnych za ich zaprojektowanie. Znajdziecie tu m.in. Koloseum, Statuę Wolności, Pałac Alhambra czy Górę Kilimandżaro.
  3. Sport – karty dotyczą wielu dziedzin sportowych m.in. skoków narciarskich, curlingu czy boksu. W porównaniu z innymi kartami mają mniej treści, większą część karty wypełnia 1 grafika z nazwami elementów sprzętu czy stroju.
  4. Różności – to dużo grafik i dużo opisów. Z kart dowiemy się kilku informacji choćby o nawiedzonych miejscach, kolorze czerwonym, smokach, jajkach czy instrumentach muzycznych.
  5. Literatura i sztuka – trochę grafik, trochę tekstów, trochę dat o malarzach, autorach, książkach, magikach, raczej znanych, co ułatwia zapamiętywanie szczegółów.
  6. Jedzenie i picie – kategoria nieobca każdemu z nas. Znajdziecie tu potrawy z kuchni świata, pytania o owoce, białka i cukry, ser ciastka czy herbatę. Mimo, że o jedzeniu możecie wiele powiedzieć, to jednak karty was zaskoczą.
  7. Przyroda – to bardzo szerokie pojęcie, tu skupiono się przede wszystkim na faunie, ale znajdziecie też formacje skalne, okresy ery mezozoicznej czy drzewa i krzewy liściaste.
  8. Historia – nie bójcie się to nie same daty i wydarzenia. Ta kategoria bardzo mi się podoba. Dowiecie się z niej o modzie, muzyce, żywności, grach i zabawach i innych. To historia o jakiej rzadko się mówi w szkołach.

Pytania są zaskakujące. To nie tylko odtwarzanie informacji tekstowych, ale pytania o liczby elementów czy kolory. To pytania szczegółowe, na które nie raz nie będziecie potrafili odpowiedzieć. Dlaczego? Bo na zapoznanie się z treścią karty macie dokładnie 10 sekund. W rozgrywce z dziećmi swobodnie można dla nich ten czas wydłużyć. Czas tak szybko biegnie, że na pewno nie zdążycie przeczytać wszystkich tekstów, szczególnie na kartach obficiej zapełnionych opisami.

W swojej turze gracz/drużyna rzuca kostką i przesuwa się dokładnie o liczbę pól przez nią wskazaną. Na szczęście plansza jest tak pomyślana, że gracze nie poruszają się liniowo, ale sami wybierają kierunek ruchu (ruch tylko w pionie i poziomie). Po zatrzymaniu pionka na polu planszy, gracz wyciąga kartę w danym kolorze i w ciągu 10 sekund (czas wyznaczony przez klepsydrę) stara się zapamiętać jak największą liczbę informacji. Po tym czasie gracz rzuca kością i inny gracz odczytuje pytanie z numerem odpowiadającym wynikowi rzutu.

Na planszy znajdują się różnokolorowe pola, odpowiadające kolorystycznie kategoriom wiedzy. Są też 4 pola specjalne:

  • Z żarówką – gracz wybiera przeciwnika i 1 jego kartę, której przyglądają się wspólnie, a następnie na zmianę odpowiadają na pytania na niej zawarte. Gracz, który nie udzieli prawidłowej odpowiedzi traci kartę na rzecz przeciwnika.
  • Z pytajnikiem – gracz wybiera dowolną kategorię, ale by zdobyć kartę musi odpowiedzieć na 2 pytania.
  • Z 2 kartami – gracz wybiera 2 karty z kategorii, których jeszcze nie posiada, przygląda się im w tym samym czasie i odpowiada na 1 pytanie z każdej z nich. Karty zdobywa tylko wtedy, gdy udzieli 2 prawidłowych odpowiedzi.
  • Z liczbą 8 – jeśli na kości wypadnie ta liczba, to gracz przenosi swój pionek na dowolne pole z tym numerem.

Grę wygrywa gracz/drużyna, która jako pierwsza zdobędzie przynajmniej po 1 karcie w każdej z 8 kategorii i powróci na pole start.

Pudełko dla wielu umysłów

BrainBox znałam tylko z recenzji i na żywo ta gra, w wersji planszowej, bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Świetnie się przy niej bawiliśmy, nie ważne czy były to dzieci potrafiące już czytać, młodzież czy dorośli. Dobór kategorii i treści kart bardzo się nam spodobał, sposób pochłaniania wiedzy zainspirował. Bardzo ciekawa to gra, ze świetnym sposobem stymulowania pamięci. W cale bym się nie obraziła, gdyby takie karty pojawiły się w kategorii chemia (marzenia zawodowe), zgodnie z podstawą programową do szkół podstawowych i średnich, z ciekawostkami i potrzebną wiedzą. Wtedy każda powtórka byłaby bardzo dobrą formą rywalizacji między uczniami i jednocześnie zmusiłaby ich do wysiłku intelektualnego. Korzyści byłoby wiele. Teraz jednak cieszę się grą w obecnej formie, uniwersalną tematycznie i taką, do której przyciągnę każdego. Gra quizowa, gra imprezowa, a jednocześnie gra ucząca o świecie to naprawdę strzał w dziesiątkę. Proste zasady, przyjemna rozgrywka i solidne wykonanie to dodatkowe jej atuty.

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl