Kosmopolis
Wydawnictwo Granna poszerzyło serię Gier z pazurem o kolejną drobną grę karcianą. Obok HMS Dolores, Skull i Sherlocka z przyjemnością zaprezentuję wam Kosmopolis. Jest to abstrakcyjna gra karciana, w której będziecie dbali o rozwój Kosmopolis i swojego rodzinnego miasta, zasilając oba miejsca odpowiednimi kartami i walcząc o punkty zwycięstwa.
Tematyka gry nie ma zbytniego powiązania z mechaniką, ale to jest najmniej istotne w lekkich, liczbowych karciankach. Ot, ubarwienie, by zapaść w pamięci. Kosmopolis składa się z 3 rodzajów kart:
- modyfikacji o wartościach dodatnich i ujemnych,
- z 4 akcjami specjalnymi przypisanymi do 4 kolorów kart,
- kolorów o wartościach 2-6, po 18 na każdy z 4 kolorów.
W trakcie gry trzeba dbać o 2 miejsca na stole. Pierwsze to Kosmopolis, do którego karty będą dokładać wszyscy gracze. Drugie to leżące przed każdym graczem Miasto rodzinne, o które dbają właściciele.
Każda z 3 rund rozpoczyna się draftem. Gracze otrzymują po 5-6 kart, zatrzymują 2 dla siebie, a pozostałe przekazują kolejnemu graczowi. Samodzielnego wyboru dokonuje się 2 razy. Tak zdobyte karty tworzą rękę gracza, którą trzeba w ciągu rundy odpowiednio rozdysponować.
Gracze kolejno zagrywają po 1 karcie z ręki, umieszczając ją w:
- swoim mieście, tworząc kolumny kart w odpowiednim kolorze, z widocznymi wartościami liczbowymi,
- Kosmopolis, tworząc takie same kolumny, jednak dołożenie karty w tym miejscu wymaga wykonania akcji specjalnej: dobranie na rękę dodatkowej karty, dobranie drewnianego znacznika, umieszczenie losowej karty modyfikacji nad wybraną kolumną w Kosmopolis, zdobycie wybranej karty o najniżej wartości z Kosmopolis (z kolumny innej niż czerwona).
Na koniec rundy gracze porównują sumę wartości kart pomiędzy danymi kolorami w Kosmopolis i Mieście rodzinnym. Jeśli suma kart danego koloru w Mieście rodzinnym przekroczy tę z Kosmopolis to całą swoją kolumnę gracz odrzuca. Żeby nie było nudno, wprowadzono 2 rodzaje modyfikacji. Pierwsza dotyczy kolumny w Kosmopolis – do wartości kart dodaje się lub odejmuje wartość z (odsłoniętej na koniec rundy) karty (kart) modyfikacji. Druga dotyczy kolumny w Mieście rodzinnym – dołożenie do niej drewnianego znacznika powoduje obniżenie wartości o 1 za każdy znacznik. Oba elementy są niezwykle emocjonujące dla graczy w walce o punkty zwycięstwa. Gracze mogą również zdobyć karty bonusowe z Kosmopolis – gracz mający najbardziej zbliżoną sumę kart do sumy z kolumny tego samego rodzaju w Kosmopolis, otrzymuje kartę o najwyższej wartości z tej kolumny.
Przed rozpoczęciem kolejnej rundy należy odrzucić wykorzystane drewniane znaczniki (o tym mówi instrukcja angielska), ale pozostawić wszystkie karty w kolumnach. Na koniec 3 rundy następuje podliczenie punktów zwycięstwa za: niewykorzystane znaczniki, za wartości z kart bonusowych, za wartości widniejące na każdej karcie w Mieście rodzinnym.
Bardzo fajna gra!
Dlaczego tak uważam? Choć w ogólnym zarysie gra ma w sobie trochę z pasjansa, a dobór kart jest losowy, to w mechanice jest kilka smaczków, wzmagających apetyt na kolejne rozgrywki. Trzeba zacząć od draftu – dzięki temu karty przeciwników częściowo są znane, a gracz również ma wpływ na budowanie swojej ręki. Dalej, decyzja o dołożeniu karty do 1 z 2 stref opiera się na ciągłych przeliczeniach tego co jest i ocenie ryzyka. W tym ostatnim pomocne jest obserwowanie miast przeciwników. Gracz musi wyważyć czy jest w stanie uzyskać odpowiednią sumę w kolumnie by jej nie stracić. Musi też liczyć się z niespodzianką w postaci karty modyfikacji w Kosmopolis (chyba, że to on ją tam dołożył, więc ma w szachu pozostałych graczy) lub koniecznością dołożenia kart do swojego miasta jeśli jeden ze współgraczy wcześniej pozbędzie się kart z ręki. Elementem niesamowicie budującym napięcie jest zmiana sytuacji w Kosmopolis. Wiąże się to z 2, kolejnymi po kartach modyfikacji, sytuacjami: zdobycie karty bonusowej na koniec każdej rundy i zdobycie karty w ramach akcji specjalnej.
Zasady gry są proste i szybkie do wytłumaczenia. Rozgrywka jest dynamiczna i szybka. W dodatku bardzo dobrze gra się w każdym składzie osobowym, choć największą kontrolę gracze mają w rozgrywce 2-osobowej. Gra jest bardzo przyjemna i ma się ochotę na kolejną szybką partyjkę. W Kosmopolis zagra i nowy gracz, i doświadczony. Każdy będzie zadowolony.
Grę przekazało wydawnictwo:
Link BGG