Kingdomino – Era gigantów
Kingdomino to świetna rodzinna gra, którą przetłumaczono na 20 języków, a sprzedano jej ponad 700 tys. egzemplarzy. Gra w ciągu 3 lat zdobyła mnóstwo nominacji i nagród, w tym Spiel des Jahres w 2017 r. Swój sukces zawdzięcza pięknej oprawie graficznej, krótkiej rozgrywce pełnej analiz taktyczno-strategicznych oraz mechanice znanej z gry… domino. Jeśli zaś wzbogacić grę podstawową o dodatek Era gigantów to otrzymamy genialną grę rodzinną.
Podstawową wersję gry Kingdomino mam już jakiś czas. Jest to wydanie jeszcze z logiem GFP, natomiast obecnie możecie grę kupić z logiem wydawnictwa FoxGames, które wydało dla nas z tej serii także dodatek Era gigantów i Queendomino. Wydania GFP i FoxGames nie różnią się pod względem wykonania elementów, dzięki czemu gracze posiadający starszą wersję bez problemu mogą dokupić Erę gigantów z logiem liska.
Kingdomino w pigułce
Każdy gracz rozbudowuje swoje królestwo wokół zamku przy pomocy tekturowych płytek. Każda płytka podzielona jest na 2 części i zawiera 2 te same lub różne rodzaje terenu, występujące w 6 rodzajach. Płytki dokładane są w taki sposób, aby przynajmniej 1 ich obszar łączył się z takim samym obszarem znajdującym się już przed graczem. To pierwsze ograniczenie podczas rozbudowy, zaś drugie związane jest z wielkością i kształtem królestwa. Gracze mogą utworzyć królestwo o maksymalnym rozmiarze 5×5 pól, czyli wpisane w kwadrat, przy czym zamek może stać w dowolnym miejscu tego obszaru. Na niektórych obszarach znajdują korony, dzięki którym gracze zdobywają więcej punktów na koniec gry. Podczas liczenia punktów, trzeba rozpatrzyć każdy rodzaj terenu osobno. Gracze liczą połączone bokami pola danego rodzaju i mnożą przez sumaryczną liczbę koron występującą na tych polach. Zwycięża gracz z największą liczbą punktów.
Giganci wkraczają do królestwa
Dodatek oferuje graczom kilka atrakcji. W pudełku znajdują się elementy pozwalające grać dodatkowej osobie: 2 brązowe pionki króla, tekturowy zamek z brązowym dachem i płytka startowa. Jeśli nie gracie w 5 osób, to macie większy wybór kolorów, w innym przypadku grą możecie zarażać większe grono.
Najważniejszym elementem tego dodatku są 2 rodzaje płytek, wprowadzające nowy mechanizm do gry:
- 12 płytek terenu z narysowanymi gigantami lub śladami ich stóp. Po dobraniu płytki z gigantem gracz musi położyć jego pionek na dowolnej koronie w swoim królestwie. Oznacza to mniej punktów na koniec gry. Nie smućcie się, jest też sposób na pozbycie się niechcianych gości. Jeśli gracz dobierze płytkę ze śladami stóp, to przenosi swojego giganta do królestwa dowolnego gracza. Obdarowany gracz musi umieścić pionek giganta na wybranej przez siebie koronie. Czy uda się mu pozbyć giganta? Niech próbuje.
- 17 płytek zadań, z których losuje się 2. Zadania są jawne dla wszystkich graczy. Ich spełnienie przynosi graczom dodatkowe punkty, a jeśli szczęście i właściwe działania dopiszą, to można nimi znacznie poprawić swoje wyniki. Zadania dają punkty za: określone położenie terenu danego rodzaju wokół zamku lub w królestwie, królestwo całkowicie wypełnione płytkami, położenie zamku w narożu królestwa lub jego centrum, za rozmieszczenie koron, za posiadłość złożoną z 5 pól bez koron.
Dla upiększenia i poprawy funkcjonalności gry są też:
- tekturowa wieża – w niej umieszcza się płytki terenu i w trakcie gry wysuwa pojedynczo z jej dolnej części; wieża zamykana jest na magnes i utrzymuje porządek w płytkach podczas gry;
- notes punktacji – bardzo przydatny i czytelny element, którego niestety nie ma w podstawowej wersji gry.
Wprowadzono również drobne zmiany w sposobie wykładania płytek. W każdej rundzie na stole umieszcza się 5 płytek w kolejności: alfabetycznej (tak są oznaczone płytki gigantów), a poniżej nich płytki o wzrastających wartościach liczbowych. Po odsłonięciu płytek usuwa się określone płytki, zależnie od liczby graczy: w grze 2 i 4 osobowej trzecią płytkę od góry, w grze 3-osobowej płytki drugą i czwartą. Rezerwowanie płytek nie uległo zmianie – gracze w kolejności rozmieszczenia pionków na płytkach rezerwują nowe płytki, umieszczając na nich swój pionek/pionki. Wielkość budowanego królestwa jest taka sama jak w Kingdomino lub większa jeśli gracie w wariant 2-osobowy (wielkość królestwa to 7×7 pól).
Od świetności do genialności
Kingdomino w wersji podstawowej jest świetną grą dla graczy rodzinnych, ale również zbyt prostą dla graczy wymagających. Wprowadzenie do gry Ery gigantów zwiększa decyzyjność w grze, wymusza intensywniejsze planowanie i kombinowanie. Wybory płytek nie opierają się tylko na tworzeniu dużych i jednolitych obszarów wyposażonych w korony, ale również są mocno ukierunkowane przez zadania. Jeśli zaś gracz będzie chciał zdobyć punkty z obu płytek, to myślenia ma 2 razy więcej. Dodatkowe źródło punktów jest bardzo dobrym pomysłem.
W Kingdomino interakcja między graczami sprowadzała się jedynie do przepychanek o płytki. Era gigantów wprowadza jej więcej, w dodatku jest ona negatywna. Pozwala ingerować w punktację za obszary. Najpierw dokucza graczowi, który został skuszony rodzajem terenu, by chwilę później, a czasami trochę dłużej, dokuczyć wybranemu przeciwnikowi. Pozbycie się giganta z pola gry jest odbierane przez gracza zawsze z wielką ulgą. Za to przeciwnikowi podnosi ciśnienie. Okazuje się bowiem, że taki 1 pionek, nie chciejcie więcej, potrafi mocno zepsuć punktację. A co dopiero jak macie więcej gigantów w królestwie. Giganci wnieśli do gry tak duże napięcie, że bez nich gra już nie jest taka sama.
Wykonanie dodatku jak i gry jest bardzo dobre, a oprawa graficzna przyciąga uwagę. Prostota zasad zachęca, nawet wprowadzenie dodatku nie sprawia graczom żadnego kłopotu. Mechanizm działania gigantów jest intuicyjny: przychodzą i odchodzą, zaś kafle zadań są czytelne. W tym małym dodatku ukryło się wiele emocji, które mocno odświeżyły grę i ponownie zachęciły do częstego grania w Kingdomino. Taktyka i strategia weszły na wyższy, ale bardzo przyjemny poziom. Era gigantów to dodatek, który trzeba mieć. Można go również połączyć z Queendomino.
Link BGG
Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl