Ferie z planszówkami #3: Cortex dla dzieci 2
Gra Cortex pojawiła się na rynku w 2016 r. i tego samego roku otrzymała nominację do najlepszej gry rodzinnej w Szwecji Årets Spel Best Family Game. W Polsce cała seria zdobyła tytuł Zabawki Roku 2017, przyznawany przez portal Zabawkowicz.pl, a rok później otrzymała również wyróżnienie w XVI edycji konkursu Świat przyjazny dziecku, organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Żadnej z wcześniej wydanych gier z serii nie znałam, więc na Cortex dla Dzieci 2 patrzę jak na nowość, a nie kolejną część. I wiecie, spieszę wam o niej opowiedzieć, bo jest naprawdę bardzo atrakcyjna dla dzieciaków od 6 roku życia. W dodatku, mimochodem poprawia pamięć, zdolność kojarzenia faktów i ćwiczy zręczność.
Karciane wyzwanie
W pudełku znajduje się 90 kart zadań, podzielonych na 8 rodzajów:
- Odbicie – dziecko musi wskazać kształt będący odbiciem lustrzanym przedstawionego rysunku. Różnice między odbiciami są niewielkie, stąd dziecko musi wykazać się spostrzegawczością.
- Lasso – dziecko musi wskazać kolor lassa, które otacza największą liczbę byków. Lassa nakładają się na siebie, tworząc wspólne zbiory. Przy szybkim liczeniu, dzieci często nie zauważają byków w wspólnym obszarze.
- Analiza – dziecko musi podać kolor 3 jednakowych kapsli leżących w 1 rzędzie pionowym, poziomym lub na ukos. Układy kapsli bywają bardzo mylące.
- Kolor – dziecko musi znaleźć na karcie obiekt, którego kolor jest zgodny z rzeczywistością. Dzieci lubią spierać się o kolorystykę i coś co jest oczywiste dla dorosłych, takie dla dzieci nie jest. Ech, te bajkowe światy.
- Labirynt – dziecko musi podać liczbę bananów jakie znajdzie małpka wędrując do korony. Choć wyznaczone trasy nie są skomplikowane, to pomyłki przy liczeniu zdarzają się bardzo często. Zwykle jest za dużo bananów.
- Spostrzegawczość – dziecko musi podać kolor potworka, który różni się od pozostałych. Nie tak łatwo znaleźć w tłumie właściwą postać, a i kolor nagle się zapomina.
- Kombinacje – dziecko musi podać numer kwadratu, który ma taki sam układ kolorów jak duży kwadrat. Na szczęście użyto w kwadratach tylko 4 kolory.
- Wyzwanie – dziecko musi z zamkniętymi oczami rozpoznać dotykiem przedstawione elementy na wypukłych kartach. Jak dla mnie to najtrudniejsze wyzwanie – rozpoznaję zaledwie 2 karty na 10.
Zgodnie ze znalezionymi informacjami, powyższe karty wyzwań są inne niż w pierwszej części gry Cortex dla Dzieci i oczywiście można oba zestawy z powodzeniem łączyć. Wyobraźnia mi podpowiada, że będzie to zestaw idealny dla młodych graczy.
Prócz kart jest również 6 zestawów 4-częściowych mózgów, które pełnią funkcję punktów zwycięstwa.
Kto pierwszy, ten lepszy
Podczas przygotowania gry dzieci mają 10 sekund na dotykanie kart z wytłoczeniami, w celu nauki lub przypomnienia wypukłości charakterystycznej dla pokazanego na karcie obiektu (np. pionki, guziki, klawiatura). W trakcie rozgrywki dzieci korzystają ze stosu kart, ułożonego ikonami rodzaju zadania do góry. Po odsłonięciu wierzchniej karty, wszystkie dzieci jednocześnie przyglądają się karcie i szukają odpowiedzi na wskazane na niej zadanie. Dziecko, które zna odpowiedź przykrywa kartę dłonią, podaje odpowiedź i odsłania kartę w celu sprawdzenia poprawności odpowiedzi. Za dobrą odpowiedź dziecko zdobywa tę kartę, za złą traci kolejkę i nie zdobywa karty (w rozgrywce 2-osobowej po błędnej odpowiedzi karta wędruje do przeciwnika).
Dziecko może mieć przed sobą maksymalnie 4 zdobyte karty. Zdobywając kolejną kartę, musi odrzucić dowolną ze zdobytych. Jeśli dziecko będzie miało 2 karty tego samego rodzaju, to zamienia je na ćwiartkę mózgu. Rozgrywkę wygrywa dziecko, które jako pierwsze skompletuje 4-kolorowy mózg.
Gimnastyka szarych komórek
Cortex dla Dzieci 2 to świetna gra. Dzieci bardzo lubią wyzwania, różnego rodzaju zadania, a jeśli do tego dołożyć konkurencję walczącą o zwycięstwo, to emocje sięgają zenitu. Są piski, krzyki, jest mnóstwo śmiech. U tych 6-7 letnich zdarzają się dąsy i fochy po przegranej, ale tylko na chwilę. Bo dzieci znów chcą grać, sięgają po kolejne zadania. Im starsze dziecko, tym zadania są mniejszym wyzwaniem, stają się prostsze, ale nadal trzeba być szybkim, by zdobywać punkty. Szybkość nie wzrasta z wiekiem. Trzeba też koncentrować się, by odpowiedzi były prawidłowe.
Ta gra poprzez zabawę rozwija wiele umiejętności, choćby poszerza pole widzenia, poprawia umiejętności matematyczne, ćwiczy zdolności haptyczne. Poprawia też koncentrację i rozwija umysł. Kartami można też swobodnie bawić się z młodszymi dziećmi. Bez konkurowania i zdobywania punktów. Można też je wykorzystać w pracy z seniorami. W moim odczuciu to świetne, wielofunkcyjne narzędzie. W dodatku solidnie wydane.
Link BGG
Grę przekazało wydawnictwo
Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl