Majówka z FoxGames #4
Star Scrappers to seria gier osadzona w wykreowanym przez Hex Studio uniwersum, w którym różne rasy obcych wędrują przez galaktykę w poszukiwaniu bogactwa i chwały. Po zawarciu traktatów pokojowych rozkwitają cywilizacje. Niestety, odkrycie kryształów hexis, będących źródłem mocy, kruszy dotychczasowy ład. Możesz sobie wyobrazić co się zaczyna dziać, ja jednak zapraszam cię do poznania historii opowiedzianej przez Filipa Miłuńskiego i Jana Zalewskiego w grze Łowcy kryształów. Ta gra została ufundowana na Kickstarterze w 2017 r. i zebrała ponad 250% wymaganej kwoty. Polskie wydanie, nieco uboższe w porównaniu z wersją KS, pojawiło się w 2018 r. za sprawą wydawnictwa FoxGames, a z racji majówki z liskiem również i ta gra wylądowała u mnie na stole.
Kosmiczna kopalnia
Najważniejszym miejscem w grze jest kopalnia. Można ją podzielić na 2 obszary. Część nadziemna, czyli plansza, pełni funkcję porządkową. Prócz wyznaczania pozycji elementów gry pod nią i na nią, jest miejscem, na którym oznacza się upływający czas w grze, mierzony liczbą tąpnięć w kopalni. Jest również miejscem, z którego można pozyskiwać karty artefaktów. Tych kart jest 12, każda daje po 2 unikalne umiejętności, które przynoszą dodatkowe punkty zwycięstwa lub wprowadzają dodatkowe umiejętności przydatne podczas rozgrywki. Po zdobyciu takiej karty będziesz musiał podjąć decyzję, z której umiejętności będziesz korzystał do końca gry. Druga część kopalni to podziemia. Tam, na 4 poziomach znajdują się kryształy. Im niższy poziom, tym trudniejsze do zdobycia kryształy, ale też bardziej wartościowe. Kryształy występują w 6 kolorach i dają 1, 3, 6, 10 punktów zwycięstwa. To główne źródło punktów, choć nie jedyne. Niektóre żetony kryształów zamiast punktów zwycięstwa posiadają ikony frakcji. Takie ikony również dają na końcu gry punkty – za 6 różnych ikon możesz otrzymać aż 21 PZ.
Jako magnat rekrutujesz najemników, którzy pomagają ci wydobywać kryształy z kopalni, pozyskiwać nowych sprzymierzeńców i zdobywać artefakty poprawiające jakość twojej pracy. Najemnicy reprezentowani są przez karty o wartościach 1-4 i o umiejętnościach specjalnych: działających całą turę gracza, jednokrotnie lub zwiększających liczbę akcji danego rodzaju. Polska wersja wzbogacona jest o 2 dodatkowe rasy, które zostały ufundowane na Kickstarterze, stąd dostajesz w pudełku aż 6 ras. W każdej rasie najemnik o najniższej wartości pozwala zdobyć dodatkowy kryształ w kolorze rasy. Pozostałe umiejętności są unikatowe. Jedne rasy mają rozbudowany system pozyskiwania kryształów z kopalni, inne rekrutowania najemników, zniewalania ich czy po prostu wprowadzają drobne zmiany do mechaniki gry. Warto też zaznaczyć, że w trakcie gry można korzystać z kart każdej rasy, czyli nie są one przypisane do graczy.
Zasady pracy w kopalni
Na początku gry otrzymujesz kartę frakcji i jej totem. Uprawnia cię on do zniżki przy wydobywaniu kryształu w kolorze frakcji, ale też daje 3 punkty zwycięstwa na koniec gry. Totemy można zdobywać podczas gry. Dostajesz też 3 losowe karty najemników o wartościach 1, 1 i 2, które dają początek twojej talii.
Tury rozgrywacie kolejno. W swojej turze przechodzisz przez 3 fazy. W fazie początkowej aktywujesz zdobyte artefakty i umiejętność najemnika znajdującego się na wierzchu stosu zagranych ostatnio kart (to tzw. lider). O ile takie karty posiadasz. Następnie przechodzisz do fazy akcji. Już się domyślasz, że to najważniejsza część gry. Wykonujesz tu 2 wybrane akcje z 4, a jeśli nie chcesz ich wykonywać to w zamian przejmujesz karty z bazy dowolnego gracza.
Wybraną akcję możesz wykonać tylko 1 raz, ale kolejność w jakiej to zrobisz jest dowolna:
- Rekrutacja najemnika – zagrywasz kartę dowolnego koloru, ale o wartości mniejszej o 1 od karty najemnika, którą chcesz zrekrutować. Zdobyta karta trafia do twojej ręki, zużyta karta na twój stos kart zagranych.
- Wydobycie kryształu – zagrywasz kartę/y w kolorze kryształu jaki chcesz zdobyć o sumarycznej wartości równej lub większej od wartości kryształu. Kryształy w kolorach nieużywanych frakcji (zawsze 2 ustalane na początku gry) zdobywasz za karty w 1 dowolnym kolorze, ale również o odpowiedniej wartości. Zużyte karty odkładasz na twój stos kart zagranych.
- Zdobycie artefaktu – zagrywasz karty w dowolnym kolorze, ale o sumarycznej wartości równej lub większej od kosztu karty jaką chcesz zdobyć spośród 3 widocznych kart. Zużyte karty najemników odkładasz na stos, kartę artefaktu umieszczasz pod kartą frakcji, tak by widoczna była ta strona, która ma ci służyć do końca gry.
- Wykorzystanie umiejętności specjalnej najemnika – stosujesz się do opisu umiejętności, po czym karta trafia na znany ci stos. W ramach tej akcji frakcja Biossów wprowadza nowy typ działania – zniewolenie. Zdobywasz określoną kartę z określonego miejsca (np. z twoje bazy), prócz karty lidera. Tej karty nie możesz użyć do końca gry, za co dostaniesz punkty zwycięstwa.
- Przejęcie bazy – jeśli zrezygnujesz z powyższych akcji, możesz zabrać karty z bazy swojej lub przeciwników, prócz karty lidera, która trafia do ręki właściciela. Obowiązuje tu limit 7 kart na ręku. Dodatkowo zdobywasz totem frakcji.
Ostatnia faza to porządkowanie. Wszystkie zużyte karty, w kolejności ich zagrywania umieszczasz w bazie. Wierzchnia karta staje się liderem, który przyniesie ci korzyści na początku twojej następnej tury. Uzupełniasz karty na polu gry w doku i żetony kryształów w kopalni, odrzucasz też do pudełka nadmiarowe karty ze swojej bazy, zaczynając od tych znajdujących się na spodzie stosu bazy.
Koniec gry następuje, gdy znacznik zawalenia kopalni dotrze do pola 7-9, zależnie od liczby graczy. Ten znacznik przesuwany jest w trakcie gry w chwili, gdy wyczerpie się stos kart artefaktów, najemników lub kryształów lub podczas wydobycia określonego kryształu. Gracze liczą punkty za kryształy, artefakty, totemy, za zestawy symboli frakcji na żetonach kryształów i zniewolone karty.
Pracować tu czy nie?
Nurtowało mnie pytanie komu mogłabym polecić tę grę, tym bardziej, że FoxGames kojarzy się przede wszystkim z grami rodzinnymi i dla dzieciaków. Na pewno nie graczom początkującym, na pewno nie mało grającym graczom rodzinnym i na pewno nie wytrawnym graczom. Dla tych 2 pierwszych grup jest za trudna, z doświadczenia wiem, ze nawet krótkie instrukcje potrafią być wyzwaniem, a Łowcy kryształów mają kilka stron zasad. Do tego karty z unikalnymi cechami, wpływającymi znacznie na rozgrywkę, mogą takich graczy odstraszać. Troszkę inaczej gra może być odebrana przez nich, gdy przy stole jest osoba tłumacząca zasady przed i w trakcie gry, w takim przypadku mogłam mało grającej młodzieży zaserwować tę grę i ostatecznie bardzo się spodobała. Po drugiej stronie osi umiejętności są gracze zaawansowani, dla nich ta gra będzie zbyt prosta, monotonna, a po kilku rozgrywkach przestanie zaskakiwać, choć przyznają, że mechanika chodzi elegancko. Zostali mi gracze średniozaawansowani i to będzie najlepsza grupa docelowa.
Co dobrego znajdą tu gracze dla siebie, co dobrego znajdziesz tu i ty? Dobra jakość wykonania, działająca na wyobraźnię tematyka, czytelność ikon, atrakcyjna oprawa graficzna to elementy ważne, ale o być albo nie być stanowi mechanika. Łowcy kryształów to bardzo przyzwoita eurogra oparta na znanych mechanikach, zgrabnie ze sobą połączonych. Jest tu zarządzanie posiadanymi kartami, zbieranie zestawów (kart, żetonów), pozwalających na realizowanie celów pośrednich (zdobywanie najemników) i bezpośrednich (zdobywanie punktujących elementów), jest też tworzenie zestawów modyfikujących grę (tworzenie kombosów). Zewnętrzna warstwa gry to zbieranie kart odpowiedniego koloru i odrzucanie ich w celu zdobycia kolejnych elementów. Wewnętrzną stanowią umiejętności specjalne najemników i artefaktów. Sprawiają one, że wybór kart i akcji oraz ich kolejność mają duże znaczenie dla wygranej. Umiejętność lidera (ostatnia zagrana karta) działa właściwie tylko rundę, ale już artefakty całą grę. Nie należy też lekceważyć akcji polegającej na przejęciu bazy: przeciwnik traci lidera, a gracz zyskuje karty. Możliwość przejęcia własnej bazy to również bardzo przydatna akcja – gracz może ponownie wykorzystać własne karty – ich wartości punktowe i umiejętności specjalne (warto zaznaczyć, że ich liczba i różnorodność jest na tyle duża, że ich poznanie wymaga czasu). Sama mechanika działa bez zarzutu i będzie łatwa do opanowania w grupie docelowej lub z pomocą bardziej doświadczonego gracza. Grając w 2 osoby, z racji jawności wszystkich zagranych elementów, łatwiej jest kontrolować przeciwnika. Jednym to się to podoba, innym nie, niemniej w każdym składzie osobowym gra działa bez zarzutu. Łowcy kryształów to gra wciągająca i angażująca, ja chętnie pracuję w tej kosmicznej kopalni i wierzę, że tobie też ta praca się spodoba.
Grę wydało wydawnictwo:
Link BGG
Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl