Majówka z FoxGames #3

W pierwszym tekście o majówce z grami i komiksami z wydawnictwa FoxGames pokrótce opisałam Wodny szlak. Gra jest tak dobra na rodzinne granie, że przez ostatnie dni była częstym gościem na stole, ale nie jedynym. Cieszyłabym się, gdyby powstały do niej dodatki, bo byłby to ciekawy zamiennik Carcassonne, w dodatku nasz polski.

Wodny szlak bardzo się nam spodobał dzięki tematyce, oprawie graficznej i mechanice.  Gra opowiada o czasach, w których najszybszą formą transportu było spławianie towarów rzekami. I właśnie te rzeki to najważniejszy element graficzny każdego kafelka występującego w grze. Kafelki startowe, podwójne, są identyczne dla każdego gracza i posiadają strzałki wskazujące kierunek przepływu wody – ważny element mechaniki. Fragmenty rzeki na pojedynczych kafelkach przedstawione zostały w większości w postaci zakoli, są też proste odcinki. Woda przecina malownicze krajobrazy, stąd dominującą barwą jest uspokajająca zieleń. Dla mechaniki gry są również ważne inne elementy: łąki znajdujące się w narożach kafelków; stada owiec i krów, dzięki którym łatwo dopasować kafle do liczby graczy; młyny, tartaki i porty (te ostatnie bez mostów ograniczających swobodną żeglugę) oraz 2 rodzaje surowców: zboża i drewno, które gracze będą dostarczać odpowiednio do młynów i tartaków. Kafle rozłożone na stole są wizualnie bardzo atrakcyjne i zapadają w pamięć.

Mechanikę można opisać bardzo krótko: wybierz i dołóż kafel do swojego pola gry. I choć fizycznie gra sprowadza się właśnie do tego, to pod warstwą banału ukrywa się znacznie więcej. Każdy gracz otrzymuje 3 kafle i spośród nich wybiera 1, który dokłada do pola gry tak, by:  1 bokiem przylegał do innego dowolnego kafla i by krawędź z rzeką nie stykała się z krawędzią bez niej. Pozostałe 2 kafle przekazuje się kolejnej osobie, każdy dobiera po 1 nowym kaflu i znów, spośród 3 posiadanych, 1 dokłada do swojego pola gry. Gra toczy się w ten sposób przez 13 rund.

Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów, stąd gracz musi tak dokładać kafle, by przyniosły mu punkty na koniec gry za:

  • połączone ze sobą 3 lub 4 łąki – odpowiednio za 3 i 6 punktów;
  • za 1 najdłuższy szlak wodny biegnący między 2 portami, ale bez mostów – każdy taki kafel daje 2 punkty;
  • za tartaki, do których dostarczono wskazaną na nich ilość drewna (symbol siekiery), zgodnie z zasadą, że surowiec dostarcza się korzystając z nurtu czyli z górnej części rzeki do dolnej – liczby punktów są różne;
  • za młyny, do których dostarczono wskazaną liczbę worków ze zbożem, tak jak w przypadku tartaków .

Interakcja sprowadza się jedynie do wymiany kafelków między graczami, przez co najbardziej lubię grać w pełnym składzie. W żadnej rozgrywce nie odczułam dyszącej nad karkiem konkurencji czy podbierania sobie kafelków. Mogę więc śmiało powiedzieć, że rywalizację odczuwa się dopiero podczas punktacji końcowej (wyniki notowane są w dołączonym do gry notatniku), zaś cała rozgrywka przebiega bardzo spokojnie. Gracze starają się optymalnie wykorzystać posiadane w ręku kafelki i choć ich dystrybucja jest losowa, to specjalnie nie odczuwa się jej, dzięki wyborze spośród 3. Gra jest bardzo sympatyczna, daje poczucie dobrze spędzonego czasu, przyjemnie łechta umysł (to w końcu logiczna układanka) i zapada w pamięć. Banalnie proste zasady, kombinowanie i szybka rozgrywka, w tym w trybie solo, sprawiają, że nadaje się nie tylko dla graczy początkujących i rodzinnych, ale również jako przerywnik między zaawansowanymi grami. Gra jest warta posiadania.

Na majówce pojawił się też kolejny Escape Room, który córka uprosiła jako pamiątkę z wycieczki – Atak na Londyn okazał się dla niej znów wciągającą zabawą. Nie wiem jakie są pozostałe gry z tej serii, ale nam się te 2 poznane bardzo spodobały. Nie są zbyt trudne, prowadzą człowieka zawsze do celu, a potknięcia karzą jedynie na koniec gry poprzez doliczenie czasu. Dla rodzin ze starszymi dziećmi czy ludzi lubiących pogłówkować, ale nie przemęczyć się, są to pozycje warte poznania. Patrząc oczami bardziej wymagających graczy – mechanika i zagadki mogą być zbyt proste.

Link BGG

Grę kupicie w sklepie www.planszomania.pl

0 Udostępnień